Han vågner til en ny verden efter Oscar-showet: »Der er opstået mange muligheder«

Jonas Poher Rasmussen har indlogeret sig i et lejet hus i Hollywood med sin familie inden Oscar-showet på søndag. Hans dokumentarfilm "Flugt" er nomineret i hele tre kategorier. Men kun én af de gyldne statuetter ser ifølge filminstruktøren ud til at være inden for rækkevidde.

Artiklens øverste billede
Jonas Poher Rasmussen er stolt af, at dokumentarfilmen "Flugt" har vist sig at have en universel appel. Foto: Jens Dresling

En kolibri blafrer ivrigt med vingerne tæt på soveværelsesvinduet i et lejet hus i Hollywood, hvor Solen ikke møder modstand fra skyerne.

På den anden side af persiennerne sidder Jonas Poher Rasmussen fordybet i et telefoninterview om den animerede dokumentarfilm ”Flugt”, der er nomineret til hele tre Oscar-statuetter.

Om få timer slutter afstemningen. Så kan den 40-årige instruktør ikke gøre mere for at overbevise de knap 10.000 medlemmer af akademiet om filmens fortræffeligheder inden det store prisshow søndag aften.

»Derfor handler det sådan set bare om at have det sjovt og nyde det med min familie og filmholdet,« forklarer Jonas Poher Rasmussen i soveværelset, mens hustruen er på vej ud for at købe ind, og børnene hygger sig med farmor i stuen.

Det er den største scene i verden. Så jeg kommer til at mærke det helt ned i maven.

Jonas Poher Rasmussen, filminstruktør

Familien har stadig jetlag efter ankomsten til Californien, så bortset fra en lille cykeltur ved stranden har swimmingpoolen i haven foreløbig været det eneste udflugtsmål for pigerne på tre og syv år.

»Men vi er kommet til at love dem, at de skal en tur i Disneyland på et tidspunkt,« siger instruktøren, som for sit eget vedkommende har været hjemmefra i en måned og nærmest har rejst uafbrudt rundt med sin film i et år.

Intet behov for smalltalk

”Flugt” har ikke blot begejstret anmeldere over hele verden og sikret sig en hel hylde af hædersbevisninger siden premieren på Sundance Film Festival i begyndelsen af 2021.

Den halvanden time lange fortælling om hovedpersonen Amins barske vej fra Afghanistan via Rusland til Danmark i 1980’erne og 1990’erne har også ramt en masse seere i mellemgulvet af forskellige årsager, fordi den både handler om krig, familie, seksualitet, barndom, afsavn – og om det lange venskab, der i sidste ende fik Amin til at sige ja til at optræde i anonymiseret form i gymnasiekammeratens film.

»Jeg er i kontakt med ham hele tiden. Vi ringer og skriver konstant sammen, for jeg vil gerne dele så meget af det med ham som muligt. Men han er lettet over ikke at være en del af alt det her. Filmen handler jo om hans livstraumer, så han har ikke noget behov for at skulle smalltalke om sine oplevelser,« fortæller Jonas Poher Rasmussen.

Højst usædvanligt er ”Flugt” med i opløbet til at vinde en Oscar inden for såvel bedste dokumentarfilm som animationsfilm foruden at være i spil til den helt tunge pris som bedste internationale film.

Jonas Poher Rasmussen tror mest på den førstnævnte kategori.

»Der er hård konkurrence i alle tre kategorier. Men inden for animationsfilmene er vi jo oppe imod Disney, Pixar og Sony. Og i kategorien for internationale film er der stærke bud fra Japan og Norge. Så det bliver svært at vinde.«

Den største scene i verden

Uanset om instruktøren får brug for sin vindertale eller ej, har succesen skabt et før og efter i hans 15 år lange karriere. Han er uddannet fra den alternative filmskole Super16 og står bag tre tidligere værker, der udmærkede sig på det smalle lærred, men var svære at finansiere.

Det samme var tilfældet med ”Flugt”, som endte med at koste 3,4 mio. dollars. Derfor brugte Jonas Poher Rasmussen flere år på at overbevise alskens fonde om filmens potentiale, hvilket ikke ligefrem ser ud til blive scenariet, når han i næste uge vender hjem fra Hollywood.

»Jeg vågner op til en helt ny verden. Der er opstået mange muligheder. Så jeg skal finde ud af, hvad der føles rigtigt,« fortæller Jonas Poher Rasmussen, som har fået tilsendt en hel filmrulle af projekter fra potentielle partnere – også inden for fiktion og tv.

I første omgang handler det imidlertid om at hygge sig med familien og nyde optakten til showet, hvor instruktøren samt de tre producere har fået plads i salen sammen med deres bedre halvdele, mens en snes andre medlemmer af filmholdet vil være til stede på balkonen i Dolby Theatre.

»Det er noget helt specielt. Det er den største scene i verden. Så jeg kommer til at mærke det helt ned i maven.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.