»Jeg opfordrer andre mennesker, som har lige så kummerlige arbejdsforhold som mig, til at gøre det samme«

Kunstmuseet Kunsten i Aalborg skal ikke regne med nogensinde at få tilbagebetalt de 550.000 kroner, de har lånt til kunstneren Jens Haaning til et værk. ”Dem har jeg taget,” siger den kendte kunstner.

Artiklens øverste billede
Jens Haaning har tidligere provokeret og skabt værker, der skaber postyr i medierne. Den 56-årige kunstner har blandt andet malet Dannebrog grønt og har flyttet en massageklinik ind i museumsverdenen. Her er han fotograferet i forbindelse med et projekt om side 9-piger, som han stod bag i 2010. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard

Pengene er væk, og de kommer ikke igen. Måske er de gravet ned i skov, måske er de brændt af, måske er de sat ind på en hemmelig konto. Svaret på, hvad der er blevet af den halve million kroner, som kunstmuseet Kunsten i Aalborg har lånt ud til kunstneren Jens Haaning, så han kunne bruge dem i et kunstværk, blæser i efterårsvinden.

I går lykkedes det journalisterne på radioprogrammet ”P1 Morgen” at få en udtalelse fra den 56-årige kunstner, der hidtil havde været tavs i den mystiske sag om de forsvundne penge. Og hvis regnskabsafdelingen på Kunsten havde håbet på, at Jens Haaning var kommet på bedre tanker og havde besluttet sig for at betale pengene tilbage, var der ikke meget opmuntring at hente i lørdagens radioprogram.

På spørgsmålet om, hvor pengene er blevet af, svarer den kendte kunstner:

»Dem har jeg taget, som det fremgår af titlen. Værket er, at jeg har taget pengene.«

Hvorfor er jeg i radioen lige nu? Fordi jeg har lavet et fantastisk værk.

Jens Haaning, kunstner

Hvor er de nu, spørger DR-journalisten videre, og det vil Jens Haaning også gerne svare på:

»Åh, det, synes jeg, er en lidt ubetydelig detalje. Måske på en eller anden bankbog. Eller gravet ned i en skov. Det er ikke så vigtigt. De er i min varetægt.«

Protest mod dårlig løn

Forhistorien er lige så kulørt, som den er kringlet. Det aalborgensiske kunstmuseum Kunsten bad tidligere på året den anerkendte kunstner Jens Haaning om at genskabe to af sine tidligere værker til udstillingen ”Work It Out”, der åbnede i fredags og kører frem til januar næste år.

Kunstværkerne skulle ifølge aftalen bestå af to glasrammer, der indeholder pengesedler, som svarer til det beløb, henholdsvis en dansker og en østriger tjener om året. Til formålet har kunstneren lånt over en halv million kroner af museet, så han kunne anskaffe sig de mange pengesedler, der skulle indgå i værkerne. Men da personalet på Kunsten for tre dage siden åbnede pakkerne fra Jens Haaning, manglede noget: En god halv million kroner.

I stedet havde Jens Haaning skabt et nyt værk med titlen: ”Take the Money And Run”.

Og det var netop, hvad han havde gjort. Taget pengene og løbet.

Sådan så det ud, da kuratorerne pakkede værkerne ud, der var sendt fra en indrammer i Berlin. Foto: Mette Kirstine Goddiksen/Kunsten

Det nye værk er en protest mod de aflønningsforhold, som museet tilbød for arbejdet med de nye værker, siger Jens Haaning. Ifølge kunstneren ville det koste ham 25.000 kroner ud af egen lomme at genetablere de to tidligere værker, som er lavet i andre anledninger.

»De vil ikke rigtig dække udgifterne til re-etablering af værkerne. De vil gerne låne mig penge til at putte ind i (værkerne, red.), men de andre omkostninger, dem tørrer de af på mig,« siger Jens Haaning til P1.

I stedet for at genetablere de gamle værker fik kunstneren derfor ideen til et nyt værk til udstillingen ”Work It Out”, der netop handler om vores forhold til arbejde og penge.

»Hvorfor laver jeg ikke et værk, der handler om min egen arbejdssituation?« fortæller Jens Haaning til P1.

Og det gjorde han.

»Jeg opfordrer andre mennesker, som har lige så kummerlige arbejdsforhold som mig, til at gøre det samme. Hvis de sidder på et eller andet lortejob og ikke får penge og faktisk bliver bedt om at give penge for at gå på arbejde, så tag af kassen og stik af. Det er en generel opfordring,« siger Jens Haaning, der mener, at han med sin alternative fortolkning af den opgave, som Kunsten i sin tid stillede ham, har givet det nordjyske museum et stærkt bidrag til deres nye udstilling:

»Hvorfor er jeg i radioen lige nu? Fordi jeg har lavet et fantastisk værk.« siger kunstneren.

Det er ikke tyveri

Lasse Andersson, der er direktør for Kunsten, afviser i samme interview, at museet i Aalborg ikke skulle have tilbudt Jens Haaning en ordentlig betaling.

»Jens (Haaning, red.) får et visningsvederlag, som vi søger hjem fra staten. Han får 10.000 kroner ifølge kontrakten, og så dækker vi udgifter op til 6.000 euro,« siger han.

Nej, Jens skal ikke have de penge, for det er ikke en del af aftalen.

Lasse Andersson, direktør på Kunsten i Aalborg

Lasse Andersson erkender samtidig, at Jens Haaning har skabt et interessant kunstværk:

»Jeg vil give Jens helt ret i, at der er skabt et værk i sin egen ret, som faktisk kommenterer på den udstilling, vi har. Men det er så ikke den aftale, vi havde,« siger museumsdirektøren.

Kunstens direktør Lasse Andersson foran det anderledes værk. Han er på mange måder begejstret for Jens Haanings bidrag, men han vil have sin halve million tilbage, når udstillingen slutter til januar: »Vi har en kontrakt og en aftale om, at pengene kommer tilbage lige umiddelbart efter, at udstillingen lukker,« siger Lasse Andersson. Foto: Mette Kirstine Goddiksen/Kunsten

På spørgsmålet om, hvorvidt Jens Haaning ikke bør have lov til at beholde pengene, når nu han har løst opgaven og skabt et værk, der fungerer kunstnerisk og har skaffet Kunstens nye udstilling masser af medieopmærksomhed, er Lasse Andersson imidlertid ikke i tvivl:

»Nej, Jens skal ikke have de penge, for det er ikke en del af aftalen. Vi har en kontrakt og en aftale om, at pengene kommer tilbage lige umiddelbart efter, at udstillingen lukker,« siger museumsdirektøren.

I interviewet bliver Jens Haaning spurgt til, om pengene så rent faktisk vil komme tilbage inden den 14. januar, hvor udstillingen slutter.

»Om de kommer tilbage inden den 14. januar? Nej, det gør de ikke. Værket er, at jeg har taget deres penge,« siger kunstneren.

Ifølge DR vil Lasse Andersson ikke på nuværende tidspunkt forholde sig til, om museet vil politianmelde Jens Haaning, hvis pengene ikke dukker op, når udstillingen slutter i 2022.

Jens Hanning afviser, at der er tale om tyveri.

»Nej, det er ikke tyveri. Det er kontraktbrud, og kontraktbrud er en del af værket,« siger kunstneren.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.