Hornsletgruppen fortjener at komme til ære og værdighed
Jeg hilser en opgradering af mindeparken i Skæring for faldne frihedskæmpere velkommen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Finansminister Nicolai Wammen (S) har sikret 1 mio. kr. til en opgradering af mindeparken i Skæring for faldne modstandsfolk. Det hilser jeg velkommen, da jeg bor i Hornslet.
Hornsletgruppen har altid stået i skyggen af Hvidstengruppen. Men fakta er, at Hornsletgruppen var langt mere aktiv end Hvidstengruppen og modtog lang flere nedkastninger under krigen. Bl.a. Rosenholm Skov var ideel til de mange nedkastninger.
Tre modstandsfolk fra Hornslet blev henrettet af Tyskerne, og én fik livsvarigt tugthus. Nogle undslap med nød og næppe takket være den lokale læge, som på det lokale sygehus lavede en speciel ”smitteafdeling”, hvor man kunne gemme eftersøgte frihedskæmpere for tyskerne.
Jeg kan anbefale at læse Kim Lykke Jensens bog om gruppen, som beskriver gruppens omfattende aktiviteter og samarbejdet med Hvidstengruppen.
Hornsletgruppen fortjener at komme til ære og værdighed.