Er den gamle Aarhus midtby ved at blive Die tote Stadt – den dø(en)de by?

Moderne ”vikinger” iført gule dragter og gule hjelme er rykket ind i byen og nedbryder gamle bygninger som Østergades Hotel og Jomsborg.

Artiklens øverste billede
Det gamle Østergades Hotel i Østergade var udsmykket med karyatider. De er der stadig, men bygningen bag facaden er af nyere dato. Foto: Stine Bidstrup

I 2010 blev Erich Wolfgang Korngolds opera ”Die tote Stadt” opført af Den Jyske Opera. I den forbindelse blev der hængt en reklame op for operaen tværs over Østergade, hvor man kunne se resterne af Østergades Hotel i baggrunden. Østergades Hotel var udsmykket med karyatider – smukke, høje og stærke kvinder – samt sfinkser, der symboliserede gravvogtere eller dødsdæmoner.

Karyatidernes styrke var ikke nok til at bevare bygningen, og sfinkserne indså måske, at krigen var tabt, og byens hotel fra 1875 var ved at dø. Facaden bestod, men der var rødt lys for bevarelsen af det øvrige af hotellet, så nu står figurerne som vogtere på en gravsten over Østergades Hotel.

Hotellet havde en sal med balkon, hvor aarhusianerne kunne feste, og hvor Aarhus Teater i 1978 med succes opførte music hall-forestillingen ”Åh, sikken herlig krig”. Ingen kunne dengang vide, at der senere ville opstå en krig om bevaringen af Østergades Hotel. Den blev som nævnt tabt, altså bortset fra facaden.

Nu er ødelæggelse af gamle bygninger jo ikke noget nyt. Tilbage i vikingetiden sejlede danskerne ud i deres skibe og lagde byer og klostre i ruiner til lyden af gjaldende trælurer. Det satte sig også spor i musikken, og de ældste noder, hvor danske vikinger omtales, er et nordfransk manuskript fra ca. år 850, hvori der blandt andet synges: ”Fri os fra de vilde normanner, som, o Gud, hærger vort rige, myrder skarer af gamle og unge og også jomfruer og drenge.”

Byen har sin sjæl, sit rynkede ansigt og skæve tænder, der ikke nødvendigvis bliver smukkere af botox mellem husene eller guldimplantater på hjørnerne.

Men inden for de sidste årtier ser det ud, som om denne hærgen og ødelæggelse af byer nu er rykket herhjem. Nu går det også ud over vikingebyen Aros’ midte. Nu er det moderne ”vikinger”, der uden musik iført gule dragter og gule hjelme, og selvfølgelig uden horn på, hvad vikingerne jo heller ikke havde, nedbryder deres egen vikingeborg Jomsborg i Mindegade samt omgivende bygninger. Jomsborg på hjørnet af Mindegade og Dynkarken.

Disse bygninger lå i Mindegade, hvis navn stammer tilbage fra før 1796, hvor ordet minde betød åmunding. Det betyder det sådan set også i dag, men nu får det måske også en anden betydning oven i, da gadens navn kan minde os om facaden af Østergades Hotel.

Her har ligget et værdifuldt kulturmiljø bestående af købmandsgårde for førende skikkelser helt op i 1800-tallet. Nu er Mindegade blevet en mindegade.

Når der spilles koncerter, er der nogen, der sætter programmet sammen, så der er en linje eller harmoni imellem stykkerne, og der er en dirigent, der holder sammen på det. Man sætter ikke et heavy metal-nummer mellem en triosonate af Bach og en Brahms-lied, der så efterfølges af ”Hvide måge”. Når en maleriudstilling planlægges, er der involveret en kurator, der står for udvælgelsen af værkerne og ophængningen, så der bliver en harmonisk sammenhæng.

Den form for planlægning kan nogle steder være svær at se, når det drejer sig om kunsten at give sammenhæng i en gammel by som Aarhus. Byen har sin sjæl, sit rynkede ansigt og skæve tænder, der ikke nødvendigvis bliver smukkere af botox mellem husene eller guldimplantater på hjørnerne.

Det er lidt, som om det gamle, man vil sælge byen på til turisterne, er det, man ødelægger. Atmosfæren, de kommer efter. Gammelt er yt, lad os få noget nyt.

Bliver det næste hus, der får dødsstødet, mon Rosensgade 11, der nu står med knuste vinduer, eller bliver der her taget hensyn til kulturarv og de værdier, der er indlejret i den eksisterende bygning?

Et orkester har sin dirigent, et museum sin kurator, men har byens sjæl sin ”sjælesørger”, der sørger for, at der er harmoni i bygningernes sammenspil? Eller er det kapitalisme-virussen, som der står på resterne af en plakat på muren under gadeskiltet i Mindegade, der nu har inficeret den indre by og er blevet det styrende element for dens udvikling/afvikling?

I 1983 udgav Jan Knus og Knud Mahler Aarhus-guiden ”Kend din by, din rod!” En opfordring til at lære byens historie og dens rødder at kende, altså mens de stadig er der, for når man fjerner rødder, er der noget, der går ud, og når byen mister sine rødder, risikerer den på et tidspunkt at blive ”Die tote Stadt” – en by uden sjæl med byens lyde som et rekviem over det gamle Aarhus.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.