Nu skal det altså stoppe med fejlplaceret højhusbyggeri. Vågn op, byrådsmedlemmer, og pas på Aarhus
Politikerne bør lytte til sagkundskaben, til arkitekterne, og ikke til profitorienterede investorer/entreprenører.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det gælder Aarhus, vor dejlige by. Vi har lige fået en ny stadsarkitekt. Hun er kvinde og bebuder nytænkning af udviklingen i Aarhus. Det er tiltrængt. Jeg håber meget, hun formår at skabe forandring og passer på Aarhus. Aarhus er unik og fortjener høj kvalitet i fremtidige dispositioner.
I JP Aarhus den 21/2 er der et relevant indlæg fra arkitekt m.a.a. Rune Fink Isaksen om kontrol af højhuse. Tidligere har også arkitekt m.a.a. Anders Bove Christensen givet udtryk for, at et påtænkt nyt højhusbyggeri på havnen er helt forfejlet. Så lyt, byråd – til sagkundskaben, til arkitekterne, og ikke til profitorienterede investorer/entreprenører.
Jeg har i mere end 25 år som forretningsfører arbejdet i et stort rådgivende arkitektfirma, Salling-Mortensens Tegnestue. Vi projekterede også højhuse. På Langenæs Allé og på Charlottehøj. Begge for almennyttige boligforeninger, henholdsvis AAB og Ringgården. Her var opgaven gode boliger og IKKE profit for investorer.
Må jeg afslutte med en faktuel viden blandt arkitekter og byplanlæggere.
Højhuse skal placeres på højder, jf. eksempelvis vore almennyttige bebyggelser på ”Langenæs” og ”Charlottehøj”.
Højhuse skal ikke placeres på byens lave steder som eks. Prismet og Åhavehusene. Og ikke mindst det nye påtænkte højhus på havnen.
God arbejdslyst til vor nye stadsarkitekt. Jeg håber inderligt, at du kan skabe forandring.