Landstrøm til krydstogtskibe – hvor lander regningen?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Landstrømsanlæg til krydstogtskibene i Aarhus Havn er en god nyhed. Det vil måske mindske soden i min vindueskarm og i mine efterkommeres lunger. Men den slags er dyrt: 40 mio. kr. Det er særdeles bekymrende, at man ikke kan pålægge skibene at plugge ind. Krydstogtselskaberne kommer kun til at finansiere en mindre del gennem deres strømkøb, og resten af regningen lander hos skatteyderne. Jeg skal minde om, at andre virksomheder og forbrugerne skal betale for den el, som de tapper, der er tilslutningspligt, og de får ikke tilskud. Jeg tror, at krydstogtselskaberne griner hele vejen hjem til deres skattelylande! Forhåbentlig vil havneaktørerne på alle niveauer snarest muligt arbejde for en ændring af den lovgivning, som hindrer fair og miljømæssigt ansvarlige forhold på dette område.