Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Klassen arbejder med at forstå stigning i procent. Der er blevet 17 pct. flere elever

Centralt bestemt klasseloft på 24 elever er en kærkommen hjælp til folkeskolen.

Laura Møberg Kristensenfolkeskolelærer, Trige

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Stines plads er tom. Hun var der lige før. Jeg sidder sammen med otte elever ved hjælpebordet – de 20 andre elever i klassen er instrueret i at arbejde selvstændigt med evaluering af procent. Men nu mangler Stine.

På forsiden af Politiken kan jeg læse, at antallet af børn, som går i klasser med mindst 25 elever, er steget med 54 pct. de seneste 10 år. Ifølge Politiken går næsten 20.000 elever i klasser med mindst 28 elever. Jeg er klasselærer i en klasse med 28 elever. På min skole er der klasser med 29 børn. Det har en pris – både fagligt og socialt.

Jeg mener, at folkeskolen skal have en central vedtaget klassekvotient på maksimalt 24 elever pr. klasse. Børnene i folkeskolen fortjener ordentlige vilkår, hvor lærerressourcerne ikke er spredt tyndt over flest mulige elever. Alle børn har krav på at blive set, støttet og fagligt udfordret i folkeskolen.

Ved hjælpebordet taler vi stille sammen om moms og stigning i procent. »Hvor er Stine?,« snurrer det i mit hoved. Jeg rejser mig fra de børn, som har brug for faglig støtte. De går i stå. De kommer ikke længere, før jeg er tilbage. På vej gennem klasseværelset stopper jeg ved en lille gruppe pubertetsrødder, som har mistet fokus.

Parolen er, at hvis der kan være 28 elever i klassen, så kan der også være 29.

De genfinder koncentrationen – for det er rart, når læreren lige ser de opgaver, man har nået. Et par piger råber efter mig: