Drenge bliver ladt i stikken
Drenge, der er fyldt 12 år inden den 1. juli 2019 bliver ladt i stikken, og de får ikke den samme mulighed for vaccine som alle andre drenge og piger. Sådan lyder det fra byrådspolitiker i Favrskov Morten Bang (V).
Hverken stat eller region vil tage ansvaret og give hpv-vaccine til alle drengebørn, der ER fyldt 12 år den 1/7 2019. De bliver ladt i stikken, og de får ikke den samme mulighed for vaccine som alle andre drenge og piger.
I forbindelse med årets budget i Favrskov Kommune fremsatte Venstre derfor et forslag om at tilbyde hpv-vaccine til netop den gruppe drenge. Det ærgrer mig, at flertallet i byrådet ikke vil tage ansvaret og tilbyde denne lille gruppe af drenge de samme muligheder for vaccine som alle andre. En vaccine, der forebygger den smitsomme hpv-virus, der er årsag til flere kræftformer hos både mænd og kvinder.
Argumenterne og årsagen til, at forslaget ikke er med, er åbenlys “kassetænkning”, hvor man fokuserer på, hvem der skal betale, i stedet for hvad der er bedst for borgerne.
Ved at lade denne lille gruppe af drenge i stikken, så er sundhed ikke for alle, men det afhænger af alder og økonomi. Det er ikke rimeligt!
Jeg er sikker på, at de familier, der vil tage imod dette tilbud, ikke bekymrer sig om, om det er stat, region eller kommune, der betaler – de vil prise sig lykkelige for at få tilbuddet om vaccinen.
Det er for mig helt uforståeligt, at forslaget ikke har fundet vej og er med i budgettet. Forebyggelse er altid bedre end helbredelse!
Hvis forslaget ikke kommer med i det endelige budget efter høringsfasen, så kommer det til at gå ud over en lille specifik gruppe af drenge. De kommer til at få højere risiko for at få den mest udbredte seksuelt overførte infektion. De udgør derfor en ekstra risiko for at give infektionen videre og efterfølgende udvikle hpv-relateret kræft og kønsvorter.
Byrådet i Favrskov har alle muligheder for at sikre disse drenge samme sundhed og velfærd som alle andre. For mig er det lokalpolitik i den fineste form, at vi selv bestemmer lokalt, hvad der er sundhed og velfærd for vores borgere i Favrskov.
Når hverken stat eller region vil tage ansvaret, så kan byrådet godt gøre det!
Ved at lade denne lille gruppe af drenge i stikken, så er sundhed ikke for alle, men det afhænger af alder og økonomi. Det er ikke rimeligt!
Jeg har fået flere reaktioner på Venstres forslag, og det, der står klarest i min hukommelse, er en mor, jeg har talt med. Hun har to drenge på hver sin side af skæringsdatoen den 1/7 2019. Hun kan sende sin ene dreng til en betalt vaccination og vide, at han er vaccineret mod kønsvorter og visse former for hpv-relaterede kræftformer senere i livet.
Den anden dreng må hun lade blive hjemme (fordi han er født på den “forkerte” side af den 1/7 2019). Hun har desværre ikke økonomi til at betale for vaccinationen til ham. Et forfærdeligt dilemma for en mor, der vil det bedste for sine børn!
Det er en helt unik mulighed for byrådet i Favrskov til at vise ansvar og være foregangskommune og sikre ALLE drengene i Favrskov denne forebyggende vaccine, så der ikke er nogen, der senere i livet skal rammes af specifikke kræftformer.
De ressourcestærke familier skal nok få deres børn vaccineret. Det er en skævvridning, hvis ikke vi kan hjælpe dem med færrest ressourcer.
Sundhed skal være for alle, uanset køn, alder og økonomi. Forebyggelse er bedre end helbredelse.