Fortsæt til indhold
Debatindlæg

De studerendes grådighed står i vejen for kvaliteten i uddannelserne

Sebastian Bærnthsenuddannelsesordfører for Venstres Ungdom, næstformand for VU Midtjylland, Skejbyparken 370, Aarhus N

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Man er simpelthen blevet for grådig som studerende, når SU-systemet står i vejen for uddannelsernes kvalitet i Danmark.

Det er ingen offentlig hemmelighed, at vi i Danmark har verdens mest lukrative SU-system for de studerende, samtidig med vi har et omprioriteringsbidrag på 2 pct. hvert år. Jeg synes helt ærligt ikke, at det er fair, at vi hvert år bruger flere milliarder på SU-systemet, end vi gør på alle de videregående uddannelser tilsammen.

Langt størstedelen af folk, der modtager udeboende SU, går på en videregående uddannelse. Det er altså deres egen grådighed, som er den eneste forhindring for at fjerne omprioriteringsbidraget. Jeg synes sagtens, at man kunne gøre SU-systemet langt mindre lukrativt.

I Sverige og Norge modtager man det halve i SU end i Danmark, og alligevel har flere procent i Sverige og Norge en videregående uddannelse end i Danmark.

Så kære medstuderende, mit spørgsmål er: Skal vi ikke blive enige om, at vi får skåret den SU ned og så bruger de penge på at øge kvaliteten i uddannelserne og give nogle seriøse skattelettelser, så folk har flere penge mellem hænderne til at betale deres SU-lån ud, når de er færdiguddannet?

Man går trods alt ikke på en videregående uddannelse, for at staten skal sponsere dine øl, men derimod fordi man gerne vil blive klogere, dygtigere og fagligt stærk.