Favrskovs kollektive trafik på vej i grøften

Det koster at have busser kørende, men skal vi have en kommune, der hænger bedre sammen, er vi nødt til at prioritere området højere. 

Artiklens øverste billede
Foto: Midttrafik

Jeg var lige ved at tabe kaffen, da jeg forleden læste beskrivelsen af Favrskovs busbetjening på kommunens egen hjemmeside. Den får godt nok ikke for lidt.

»Favrskov Kommune har generelt en god busbetjening på grund af kommunens centrale beliggenhed i Østjylland mellem flere store byer,« står der.

Det er noget af en tilsnigelse. Hvis vi har en god busbetjening i Favrskov, vil jeg nødigt se en dårlig busbetjening. Manglerne er desværre til at få øje på, og man sidder med den fornemmelse, at jo mere det koster at holde liv i Aarhus Letbane, desto mere udsultes busnettet rundt om Aarhus.

Det er, som om at hver gang vi påpeger mangler ved den kollektive trafik i Favrskov, så får man den der med, at nu skal vi jo være glade for letbanen.

Spaltepladsen tillader mig kun at nævne enkelte mangler. Busruten mellem Hammel og Hinnerup, to af kommunens hovedbyer, er nedlagt. Det er ikke ligefrem genialt, når man tænker på, at den kommunale borgerservice er samlet i Hinnerup. Jeg tror, at en del ældre fra Hammel og Thorsø, der ikke selv kører bil, og som skal til møde på borgerservice i Hinnerup, er enige med mig.

Rute 114 er også forringet, så turen går ikke længere mellem Aarhus og Viborg – bussen stopper i Fårvang, og så må man se, hvordan man kommer videre til Viborg. Senest er rute 223 forringet, og det har stor betydning for de unge fra Favrskov, der tager bussen til Silkeborg Gymnasium.

Jeg tror, at hvis vi spørger borgerne i byer som Voldum, Hadbjerg og Hvorslev, så vil mange være enige i, at det kan gøres bedre. Det ene problem er ruter, der er nedlagt. Det andet problem er ruter, hvor bussen har for få afgange til at være en reel mulighed. Det er, som om at hver gang vi påpeger mangler ved den kollektive trafik i Favrskov, så får man den der med, at nu skal vi jo være glade for letbanen – men den løser jo ikke vores lokale udfordringer.

Jeg er med på, at det koster at have busser kørende, men når man som jeg mener, at vi skal have en kommune, der hænger bedre sammen, så er vi nødt til at prioritere området højere.

Det kræver flere penge, og jeg tror også, der kan hentes noget ved at gentænke nogle af ruterne. Det siger sig selv, at hvis busserne er tomme, så giver det ikke mening at have dem kørende, men det er heller ikke det generelle billede.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.