Gratis p til elbiler? »Der er ikke en plan B«
Enhedslisten vil have undersøgt den sociale profil i forslaget om gratis parkering til elbilerne, mens S fastslår, at flere elbiler er vejen til mindre CO2-udledning i Aarhus Kommune.
Partierne bag sidste års budgetforlig skrev under på at indføre gratis parkering for elbiler i en periode på fire år.
Men hvordan det præcis skal foregå, er forligspartierne ikke helt enige om. Et af forligspartierne, Enhedslisten, sendte på onsdagens byrådsmøde derfor et konkret forslag om udmøntning af aftalen om gratis parkering til elbilerne til debat i Teknisk Udvalg.
»Vi ønsker at høre om forslagets sociale profil. Vi undrer os også over, at fællesrådene i Aarhus Kommune ikke er blevet hørt,« sagde byrådsmedlem Viggo Jonasen (EL).
Heller ikke Dansk Folkeparti er tilfreds med indstillingen fra Teknik og Miljø, som lægger op til at indføre gratis parkering i fire timer for elbiler i Aarhus.
»Forslaget er ikke vokset i Dansk Folkepartis for- eller baghave. Men vi er en del af et forlig, og det står vi selvfølgelig ved. Al begyndelse er svær, så hvordan bliver det? Derfor ville vi gerne have tiltaget evalueret efter to år. Det kunne vi ikke komme igennem med, men vi frygter bl.a., at det kommer til at gå ud over hjemmeplejens biler,« sagde Jette Skive (DF), rådmand for Sundhed og Omsorg.
Teknik og Miljø anbefaler ikke tiltaget. I stedet opfordrer Teknik og Miljø til at følge Eldrup-kommissionens anbefalinger om kun at implementere reguleringer til fordel for elbiler, som man ønsker at fastholde på lang sigt. Venstre – som ikke er med i budgetforlig 2021 – mener, at forslaget er symbolpolitik i et valgår.
»Det er et stærkt symbolsk signal i et valgår. 4 pct. af bilerne i Aarhus Kommune er elbiler. Dette rykker derfor ikke i CO2-regnskabet. Derfor kan vi ikke tiltræde indstillingen,« sagde Almaz Mengesha (V) og understregede, at Venstre ikke kan tiltræde indstillingen.
Det kan Socialdemokratiet.
»Det er et ret stærkt signal til borgerne om, at Aarhus vil være CO2-neutral. Der er ikke en plan B. Vi skal have mange flere elbiler,« sagde Steen Bording Andersen (S).
SF støtter også stadig initiativet.
»Når vi fjerne p-betalingen for elbiler i fire år, så kan man med sikkerhed regne med i sin overvejelse i forhold til køb af elbil. Det kommer også til at betyde, at folk vil parkere gratis andre steder end ved ladestanderne. Det er rigtig godt,« sagde Jan Ravn Christensen (SF).
Teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V) mener, at det vil øge presset på beboerparkering, hvis der indføres gratis parkering for elbiler, der kommer udefra. Beboerparkering er indført i en række byområder inden for Ringgaden, og det er en ordning, hvor beboere i området kan parkere døgnet rundt for 500 kr. om året, mens gæster skal betale for parkering. Den fordel for beboerne kan dog blive mindre, hvis gæster i elbil også kan parkere gratis i områderne, frygter Venstre.