Dansk handelsflåde er nu verdens femtestørste – Aarhus Havn er en del af forklaringen
Onsdag fejrer besøgende ombord på containerskibet "Milan Maersk" i Aarhus Havn, at Danmark nu råder over verdens femtestørste handelsflåde.
Onsdag fejrer erhvervsminister Simon Kollerup, borgmester Jacob Bundsgaard (S) og direktøren for Danske Rederier, Anne H. Steffensen, at Danmark nu ifølge IHS Seaweb råder over verdens femtestørste handelsflåde. Det sker med et besøg på containerskibet ”Milan Mærsk”, som lægger til kaj i Aarhus Havn.
Ifølge Anne H. Steffensen er Danmarks nye titel et udtryk for, at dansk skibsfart gennem en længere periode har været i en positiv udvikling.
Meget af aktiviteten foregår ude i verden, men her er Aarhus Havn vigtigt, fordi den udgør et vigtigt bindeled i den rute, som forbinder Europa med Asien.
»Generelt klarer danske rederier sig godt rundt om i verden og er gode til at indtage nye markeder. Det skyldes meget stærke maritime kompetencer og dygtige shipping-folk, som nu viser sig ved, at vi opererer den femtestørste handelsflåde i verden,« siger Anne H. Steffensen, direktør i Danske Rederier.
Aarhus Havn som bindeled
Det er kun halvandet år siden, at Danmark overhalede Tyskland og rykkede op på en sjetteplads på listen over de største handelsflåder i verden målt på skibe, der opereres af danske rederier. Men allerede nu har den danske handelsflåde taget endnu et hop og vippet USA af pinden som verdens femtestørste.
»Besøget i Aarhus Havn glæder mig, fordi det er den største og mest travle havn, vi har i Danmark. Årligt kommer der omkring 600.000 containere gennem havnen. Meget af aktiviteten foregår ude i verden, men her er Aarhus Havn vigtig, fordi den udgør et vigtigt bindeled i den rute, som forbinder Europa med Asien,« siger Anne H. Steffensen.
I positiv udvikling
Forrige år eksporterede danske rederier for 188 mia. kr., og søfart er dermed et af Danmarks største eksporterhverv. Udover at flere udenlandske rederier og skibsejere lægger til i danske havne, skal den nye danske placering ifølge Anne H. Steffensen også findes i, at flere forskellige markeder er vokset de senere år.
»Særligt andelen af skibe, der sejler med eksempelvis benzin til fly og biler, er vokset markant. Det er et godt marked, og det samme gælder tørlasten, som dækker over eksempelvis kul, aluminium og træpiller. Samtidig har vi i Danmark dygtige shipping-folk og en god viden om branchen,« siger direktøren, som glæder sig til at gå ombord på ”Milan Mærsk”.