Infrastruktur er afgørende for det østjyske erhvervsliv

Den østjyske infrastruktur bør prioriteres, hvis erhvervslivet fortsat skal klare sig godt i Østjylland. Så klar er meldingen fra Erhverv Aarhus og Dansk Industri Østjylland efter onsdagens folketingsvalg.

Artiklens øverste billede
En marselistunnel vil have stor samfundsmæssig betydning, fordi den vil være forbindelsesåre til Danmarks største havn, lyder det fra erhvervslivet i Aarhus. Arkivfoto: Gregers Tycho

Den østjyske infrastruktur er et afgørende element, når landsdelens virksomheder skal vokse og skabe arbejdspladser. Derfor bør den prioriteres og være på politikernes dagsorden - også efter folketingsvalget.

Det mener både Erhverv Aarhus og Dansk Industris østjyske afdeling.

Erhvervslivet er en enorm vigtig brik i vores samfund, som desværre nogle gange bliver glemt i debatten.

Anders Strange, formand i Dansk Industri

»Erhvervslivet er en enorm vigtig brik i vores samfund, som desværre nogle gange bliver glemt i debatten. Men faktum er, at det er erhvervslivet, som skaber arbejdspladser og innovation i samfundet. Derfor skal vi samarbejde om at gøre det enklere for virksomhederne at drive forretning. Det skaber job og vækst og giver råd til velfærd,« siger formand i Dansk Industri, Anders Strange.

Marselistunnelen er afgørende

Han håber derfor, at de politikere, som onsdag blev valgt ind i folketinget, vil sætte fokus på emnet og tage debatten om infrastruktur med til Christiansborg, når hverdagen melder sig efter valgkampen. Den udlægning er direktør i Erhverv Aarhus, Marc Perera Christensen, helt enig i.

Arkivfoto

Han mener ligesom Anders Strange, at den østjyske infrastruktur har brug for politisk opmærksomhed.

»Det skal være så nemt som muligt at omsætte en idé til faktura og indtjening, og derfor bør infrastruktur altid være et dominerende fokus. I Aarhus er mange virksomheder, som har behov for mobilitet og god infrastruktur,« siger han og peger på, at særligt den omdiskuterede marselistunnel i Aarhus er et afgørende element for, at erhvervslivet fortsat kan vokse og skabe nye arbejdspladser i landsdelen.

Det handler om at gøre det enkelt for virksomhederne at drive forretning. En let måde at komme til og fra havnen giver Aarhus muligheden for fortsat at være vækstcentrum i hele Vestdanmark.

Anders Strange, formand i Dansk Industri

»Tunnelen er vigtigt til at fremme erhvervslivet, fordi den er forbindelsesåre til kongerigets største havn. Det er latterligt, at det ikke er gjort til et nationalt anliggende endnu. Det er jo ikke bare en lokal fiskerihavn, hvor vi henter nogle rejer ind en gang i mellem. Det er landets forsyningsåre nummer et, og der fragtes både tøj, fødevarer og elektronik gennem,« siger Marc Perera Christensen.

Forbindelsesåre til hovedstaden

Han håber derfor, at valgkampen, hvor organisationen har forsøgt at sætte fokus på tunnelen, kan give en åbning for, at man enten kan dispensere fra det kommunale anlægsløft eller forsøger at finde en anden model, der gør det muligt at bruge de penge, som allerede er opsparet til at lave den tunnel, der er brug for.

»Samtidig er det vigtigt at gøre opmærksom på, at den er forbindelsesåre til hovedstaden. Molslinjen flytter snart, og derfor bliver det endnu mere nødvendigt. Vi er klar til at diskutere løsninger i forhold til tunnelen og gå ind i aftaler, som kan være med til at nå målene,« siger Marc Perera Christensen.

Også hos Dansk Industri Østjylland ser Anders Strange marselistunnelen som et vigtigt element, hvis de østjyske virksomheder også fremover skal klare sig godt.

»Det handler om at gøre det enkelt for virksomhederne at drive forretning. Det gælder både omkring Aarhus Havn, men også i resten af Østjylland. En let måde at komme til og fra havnen giver Aarhus muligheden for fortsat at være vækstcentrum i hele Vestdanmark. Det er en af de væsentligste infrastrukturudfordringer, som bør løses i nærmeste fremtid,« siger han.

Erhvervslivet bør prioriteres

De to erhvervsorganisationer er da også helt enige om, hvad der kommer til at ske, hvis det østjyske erhvervsliv ikke får fokus og prioriteres blandt politikerne. Det koster nemlig velfærd, mener de.

Velfærden afhænger af, at erhvervslivet har mulighed for at skabe vækst og sikre arbejdspladser.

Marc Perera Christensen, direktør i Erhverv Aarhus

»Velfærden afhænger af, at erhvervslivet har mulighed for at skabe vækst og sikre arbejdspladser. Hvis ikke vi er fokuseret på, at erhvervslivet skal have de optimale vilkår for at tjene penge, er der ikke et grundlag for beskatning, og så er der det heller ikke for velfærd. Det er fundamentet for vores samfund,« siger Marc Perera Christensen.

Derfor håber begge organisationer også, at politikerne vil gøre det enklere for virksomheder at drive forretning også uden for hovedstaden. Samtidig med, at det skal være lettere at gøre brug af udenlandsk arbejdskraft samt investere i forskning og uddannelse, som kan være med til at skabe grobund for nye start-ups eller ideer til eksisterende virksomheder.

»Det handler om at skabe de bedste muligheder for at få flere i arbejde. Det gælder sådan set over hele landet. Jo flere, der kommer i arbejde, desto mere betaler virksomhederne og deres medarbejder i skat - og det er derigennem, at vi får råd til vores velfærdssamfund,« siger Anders Strange.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.