Voxpop: Hvad mener brugerne om letbanen?

Fredag kan letbanen fejre 1 års fødselsdag for Aarhus-strækningen. JP Aarhus kørte i den anledning tur/retur på hele strækningen fra Odder til Lisbjerg for at høre om passagerernes tilfredshed med letbanen og deres holdning til, om vi skal have mere letbane.

Artiklens øverste billede
Aarhus Letbane fylder et år på fredag. De passagerer, JP Aarhus har spurgt, uddeler roser, men også torne til banen. Arkivfoto: Stine Rasmussen
Foto: Tobias Nicolai

Jesper Villadsen, Odder:

»Jeg tager ikke letbanen hver dag, men når det passer med, hvornår min kæreste skal bruge bilen, eller om jeg skal hente børn. Det er lidt lettere og hurtigere med bil, men jeg er glad for letbanen, fordi jeg kan sidde og arbejde.«

»Vi flyttede til Odder fra Aarhus for ca. tre år siden og nåede lige at lære nærbanen at kende. Men da den stoppede, og vi havde bussen som alternativ, købte vi en bil. Den solgte vi, da letbanen begyndte at køre og i stedet har vi anskaffet en elcykel med plads til børnene.«

Foto: Tobias Nicolai

Mads Ludwigsen, Odder:

»Jeg studerer elektriker på Aarhus Tech og tager letbanen hver dag. Det kan ikke rigtig betale sig andet, men når jeg skal være lærling i slutningen af januar anskaffer jeg mig en bil.«

»Det har faktisk kørt ret dårligt, mest fra Aarhus. Det hører jeg også fra andre på studiet. Der har været omkring 20 gange, hvor toget har været forsinket, nogle gange flere timer, og fire-fem gange er toget slet ikke kommet. Jeg synes, der er for mange problemer med letbanen - også i betragtning af, hvor lang tid det tog at få den i gang.«

Foto: Tobias Nicolai

Troels Beyer, Beder:

»Jeg sparer helt vildt meget tid på at tage letbanen til gymnasiet i Viby i forhold til, hvad det ville tage med bus. Men jeg valgte gymnasium efter, at det ville være nemt at tage letbanen, og der gik halvandet år, før toget begyndte at køre, hvor jeg kørte med erstatningsbussen.«

Foto: Tobias Nicolai

Helle Nielsen, Mårslet:

»Jeg bruger letbanen ca. en gang om ugen, når jeg skal til undersøgelse på kommunehospitalet. Det tager alt for lang tid med bus, og det er behageligere med toget. Mine børnebørn vil også altid gerne ud og køre med toget. Da nærbanen stoppede, manglede vi den.«

»Jeg er ikke den typiske pendler, for jeg arbejder i Mårslet, så jeg mærker ikke alle de forsinkelser, der har været tale om. Men det har fyldt meget herude, og i byens revy har den været på programmet de sidste par år. Nærbanen kørte altid, næsten uanset hvor meget sne der lå, letbanen er mere ustabil.«

Foto: Tobias Nicolai

Jesper Sander, Mårslet:

»Jeg cykler normalt på arbejde i Højbjerg, men letbanen er et godt supplement, når det er dårligt vejr. Det er praktisk. Lige da den begyndte at køre, var der ikke så mange med, men nu hvor det er vintertid, synes jeg ofte, den er fyldt.«

»Jeg tror faktisk, jeg er begyndt at bruge toget mere. Måske fordi det har en lidt mere lækker appeal. Så handler det nok også om, at man skal få øjnene op for, at det er smart. Parkering i Aarhus er heller ikke blevet nemmere, så når hele familien skal ind til byen, tager vi hellere toget end bilen.«

Foto: Tobias Nicolai

Josefine Moric, Odder:

»Jeg har brugt letbanen, siden den begyndte at køre. Jeg plejer at tage afgangen kl. 7.18, men kan lige nå at være på gymnasiet på minuttet, hvis jeg tager næste afgang kl. 7.37. Det er vi mange fra Odder, Beder, Malling og Mårslet, der gør.«

»Da letbanen endelig begyndte at køre, var det fedt. Det er rigtig behageligt, og der er stikkontakt til telefonen.«

Foto: Tobias Nicolai

Finn Jensen, Ulstrup:

»Jeg kommer ind med toget på Aarhus H., og hvis toget kommer ind til tiden, skifter jeg til letbanen mod Aarhus Universitet, hvor jeg arbejder. Det er en fordel for mig, at jeg slipper for at gå ud og finde en bus mod universitetet, og jeg synes, at letbanen er meget behagelig at køre med.«

»Det vil være rigtig fint, hvis man også får bygget letbane til Hinnerup, for så kan vi, der kommer nord fra, slippe for at køre ind til Aarhus H og nordpå igen mod universitetet og sygehuset.«

Foto: Tobias Nicolai

Johanne Asmussen, Langå:

»Jeg kommer ind med toget fra Langå og skifter til letbanen mod universitetet, hvor jeg arbejder. Jeg er mega glad for letbanen, som er langt mere behagelig at køre med end bussen, og jeg synes, den kører ret stabilt. Jeg er tilhænger af kollektiv trafik, og en letbane til Hinnerup vil være super godt for mig.«

»En ting, som dog ikke fungerer særlig godt for letbanen, er dens informationssystem. Der er ofte fejl i informationerne, og nogle gange er der byttet om på information om sporene. Jeg forstår heller ikke, hvorfor man ikke blot viser ventetiden til den næste afgang og undlader information om de efterfølgende afgange.«

Foto: Tobias Nicolai

Morten Frederiksen, Fredericia:

»Jeg har kun godt at sige om letbanen, som jeg tager hver dag fra Aarhus H til Skejby, hvor jeg arbejder hos VIA. Den er mere stabil end bussen og en mere behagelig transportform for mig. Der har været dage med forsinkelser, og én dag var der to uheld på samme dag, men jeg synes ikke, det er mere, end man må forvente.«

»Jeg mener godt, at man kan bygge mere letbane, for det er mere miljøvenligt og fjerner også biler fra vejene. Tidligere kørte jeg i bil ad E45, men det blev for stressende, så nu bruger jeg tog og letbane, hvor man også kan arbejde samtidig.«

Foto: Tobias Nicolai

Lotte Drejer og sønnen Johan, Aarhus C:

»Jeg bor i Aarhus C og arbejder på Lisbjergskolen, og jeg synes, at letbanen er god at køre med. Den er også bedre end bussen, når man skal have en barnevogn med.«

»Jeg går ind for kollektiv trafik, og det vil være ok med mig, at man udbygger letbanen i Aarhus, så længe det ikke betyder, at der skal spares på andre områder som f.eks. skolerne, som vi netop har set det i Aarhus.«

Foto: Tobias Nicolai

Mille Jørgensen og sønnen Oliver, Lisbjerg:

»Letbanen er meget nemmere at tage end bussen, når man skal have en barnevogn med. Her i efteråret har der dog været en del problemer med uheld og aflysninger, men en dag, hvor der var ventetid, ringede vi ind og fik en fin besked om, at vi kunne bestille en taxa, for rejsegarantien gælder jo også for letbanen.«

»Jeg synes, det vil være fint nok at bygge mere letbane, hvis folk vil bruge den, men herude fra Lisbjerg er der tit næsten ingen med letbanen.«

Foto: Tobias Nicolai

Birte og Søren Thorsen, Elev:

»Vi er kørt i bil til Lisbjerg, hvor vi så har skiftet til letbanen ind mod byen. Det gør vi af og til, for det er både billigere og nemmere, og så slipper man for parkering inde i byen, og letbanen er meget behagelig at køre med.«

»Spørgsmålet er, om man skal bygge mere letbane i Aarhus, for anlægsomkostningerne er meget høje ved den transportform. Måske skal man i stedet satse på moderne el-busser, som man ser f. eks. i Vancouver i Canada. Desuden er Aarhus en lille by, så man skal også overveje, hvor meget kollektiv transport der er behov for.«

Foto: Tobias Nicolai

Lidia Bjørnestad, Aarhus N:

»Jeg tager letbanen ca. hver anden dag fra Olof Palmes Allé til Aarhus C, og jeg synes, den er rigtig god og behagelig at køre med. På det seneste har der dog været en del uheld og forsinkelser, og det kan være noget generende, når man skal stå af toget på Randersvej og finde en bus eller gå.«

»Jeg synes, at letbanen er en god ting, og man kan godt overveje at bygge mere letbane, som især fungerer godt på de længere stræk. En letbane til Brabrand f.eks. kunne være en god idé.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.