Letbanestaben blev halveret midt i anlæg af banen til Odder og Grenaa

Aarhus Letbane blev reduceret fra 30 til 15 ansatte ved årsskiftet, inden Odder og Grenaabanen var på plads. Konsekvensen er for få medarbejdere til at sikre en optimal drift af letbanen, siger letbanedirektøren.

Artiklens øverste billede
Passagertælling er en af de opgaver, der halter på grund af manglende personale hos Aarhus Letbane. Arkivfoto: Casper Dalhoff.

Anlægschefen stoppede i februar, projektlederen for en række it-opgaver stoppede i oktober sidste år og økonomichefen er også stoppet.

Det er tre eksempler fra Aarhus Letbane på medarbejdere, som ikke længere er ansat, fordi letbanen efter planen skulle have været færdiganlagt ved årsskiftet 2017/2018. Det var den ikke, men medarbejdernes ansættelser stoppede alligevel.

Så samtidig med at den nye direktør Michael Borre gik ind ad døren i januar i år, forsvandt 10-15 medarbejdere ud ad døren i den samme periode før og efter nytår.

Det kunne - og kan - mærkes, fortæller Michael Borre i et interview med JP Aarhus i anledning af letbanens 1 års fødselsdag den 21. december.

»Der var en ret stor anlægsorganisation omkring letbanen, men den blev sendt hjem i slutningen af 2017 og starten af 2018, så vi nærmest blev halveret fra 30 til 15 medarbejdere. Udfordringen nu er, at de medarbejdere, der skal stå for driften også har anlægsopgaver,« siger direktøren.

Det har blandt andet betydet, at der ikke har været nok ressourcer til opfølgning overfor letbanens underleverandører: Keolis, Aarsleff Rail og Asal. Det har givet problemer i forhold til f.eks. informationssystemet og været medvirkende til, at tællesystemerne til passagerer fortsat ikke er helt på plads.

Med en organisation på kun ca. 15 medarbejdere betyder det, at flere medarbejdere skal passe flere job på én gang.

»Min driftschef er også sikkerhedschef og bruger hovedparten af sine ressourcer på sikkerhedsgodkendelser i forbindelse med Grenaabanen. Det betyder, at vi ikke kan levere 100 pct. på begge dele, og ofte ser vi først problemerne på driften lidt på bagkanten,« siger Michael Borre.

Han fik lov at ansætte tre nye medarbejdere, men set i bakspejlet mener Michael Borre, at for mange medarbejdere stoppede.

»Måske skulle man have forlænget nogle af ansættelserne, og problemet var desuden, at organisationen i efteråret 2017 brugte 180 pct. af ressourcerne på at få åbnet banen i Aarhus inden jul. Det var det eneste, der talte. Desuden havde man allerede forlænget flere medarbejdere én gang i 2016,« siger han.

Michael Borre ser ikke en direkte kobling mellem medarbejdermanglen og forsinkelserne af Odder- og Grenaabanen. Men efter et år med blandede følelser ser direktøren i den grad frem til at få åbnet letbanen til Grenaa til maj, så der kan sættes fokus på at optimere driften af banen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til personalesituationen fra letbanens bestyrelsesformand Steen Stavnsbo.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.