Letbanedirektørens blandede følelser

Alle går med livrem og seler efter Atkins-rapporten om letbanekokset, og det forsinker processen, fortæller letbanedirektør Michael Borre, der har haft et første år med både op- og nedture.

Artiklens øverste billede
Det har været et første år med blandede følelser for letbanedirektør Michael Borre, der ser frem til åbningen af Grenaabanen. Arkivfoto: Anita Graversen

»Jeg ved godt, at tekniske forklaringer ikke virker. Men det er det eneste, jeg har.«

Letbanedirektør Michael Borre tilføjer svaret et skævt smil, for han ved også godt, at østjyderne efterhånden har hørt nok om teknik, der driller, nu vil de have en letbane til Grenaa, der kører på skinner.

Den 21. december 2017 satte letbanen i Aarhus i gang – det er et år siden, lidt ligesom Michael Borre, der tiltrådte i januar i år og også snart kan fejre et års jubilæum.

Forsinkelserne har desværre betydet mange skuffede mennesker, og det er klart, at vores image har fået nogle hug.

Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane

Og hvordan har det så været?

»Det har været et år med blandede følelser. Forsinkelserne har desværre betydet mange skuffede mennesker, og det er klart, at vores image har fået nogle hug. Men skuffelserne skyldes jo især, at folk rigtig gerne vil have letbanen i gang, og det er på sin vis positivt. Vi så det i Odder, at umiddelbart efter åbningen lørdag den 25. august var togene fyldt til bristepunktet mandag den 27. august,« siger han.

En anderledes opgave

Vi sidder i et mødelokale hos Aarhus Letbane, der har til huse i en bygning i Banegraven under Ringgadebroen. Her trådte Michael Borre ind ad døren som ny direktør i januar i år, og ret hurtigt viste det sig, at hans opgave var en helt anden end den forventede:

»Jeg træder ind ad døren med en forventning om, at vi snart skal i gang med at køre til Odder og Grenaa, og derefter skal jeg i gang med at lave en effektiv drift, men det tager bare meget længere tid end beregnet at få alle godkendelser på plads,« fortæller han.

Med til at bremse tempoet i godkendelsesarbejdet er den såkaldte Atkins-rapport, der kortlægger det koksede forløb om godkendelsen af Aarhus-strækningen. For rapporten har betydet, at alle parter er blevet ekstra forsigtige.

»Det er tydeligt at se, at der ikke bliver taget nogle chancer. Man går med livrem og seler og spørger hellere en gang for meget end en gang for lidt, og hvis de stiller os et spørgsmål, koster det en uge i vores tidsplan,« siger Michael Borre, der understreger, at der er et godt samarbejde med Trafikstyrelsen.

Han beklager i øvrigt, at medieomtalen af rapporten fejlagtigt blev citeret fra et resumé, som primært giver Aarhus Letbane skylden, mens hele rapporten generelt deler sol og vind lige efter hans opfattelse.

Uheld har fyldt en del i medieomtalen af letbanen det første år, hvor der har været i alt 18 uheld svarende til et uheld om måneden i gennemsnit, fordi letbanen også har kørt testkørsel, inden den gik i drift i december.

»Det er ikke alarmerende mange og kun halvt så mange som i Bergen i Norge. I alle 18 tilfælde har politiet konstateret, at uheldene skyldes bilister, cyklister eller gående, som ikke har overholdt færdselsreglerne og været uopmærksomme, så budskabet er fortsat, at hvis man overholder færdselsreglerne, sker der ikke uheld med letbanen,« siger direktøren.

Fraråder indhegning

Michael Borre vil overlade til politiet og kommunen at vurdere, om der er behov for yderligere skiltning eller indhegning, men for egen regning vil han gerne fraråde, at man genopsætter hegn på havneområdet:

»Jeg ville være ked af, hvis man hegner letbanen ind, for det er helt i modsætning med det, man gerne vil, nemlig at få åbnet byen ud mod havnen,« siger han.

Et andet vigtigt emne, når det gælder letbanen, er selvsagt, hvordan passagertallene ser ud for den nye kollektive aktør i byen – er der masser af passagerer i togene? Det kan endnu ikke dokumenteres med talmateriale, for de automatiske tællesystemer i togene har endnu ikke kunne leveret brugbare statistikker.

De er dog på vej, og derudover har Michael Borre et klart billede af især morgenpendlerne fra Odder:

»Vi kan se det på skærmene og høre fra vores togførere, at der er to-tre fyldte tog hver morgen fra Odder, og det glædelige er, at mange af passagererne bliver siddende i toget og kører videre mod universitetet og sygehuset i Skejby. Det er præcis, som vi har ønsket det, og derfor har vi sat to ekstratog ind om morgenen fra Aarhus H,« siger han.

Passagertallene vil komme i det nye år, og de vil også få betydning for den politiske vurdering af behovet for flere etaper af letbanen. Michael Borre ser fortsat en politisk opbakning til letbanen:

»Jeg har ikke hørt, at nogle af de politikere, som har stemt letbanen igennem, ryster på hænderne og mener, det var en dårlig beslutning. Ambitionen om, hvad vi vil med letbanen i Østjylland, tror jeg ikke, er druknet i problemerne, og så snart vi får åbnet Grenaabanen og får en god og stabil drift på hele systemet, så kommer glæden og lysten til at arbejde videre med letbanen op at køre igen.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.