Londons borgmester vil udrydde reklamer med et usundt kropsideal

Den nye borgmester i London, Sadiq Khan, forbyder nu visse reklamer i byrummet, der giver unge urealistiske eller usunde forventninger til deres krop.

Artiklens øverste billede
Londons borgmester, Sadiq Khan. Arkivfoto: Frank Augstein

Det er snart slut med at blive præsenteret for reklamer med papirtynde modeller eller ekstremt muskuløse mænd, når man venter på metroen, toget eller bussen i den engelske hovedstad.

Det sker, efter Londons nye borgmester, Labour-manden Sadiq Khan, har annonceret et forbud mod reklamer, der opfordrer til et usundt eller urealistisk kropsideal for særligt unge mennesker.

Forbuddet træder i kraft i starten af juli.

»Som far til to teenagepiger er jeg ekstremt bekymret for reklamer, der nedgør folk, særligt kvinder, og får dem til at skamme sig over deres krop. Ingen bør føle sig presset med urealistiske forventninger til deres krop, når de rejser med tog eller bus,« udtaler han i en pressemeddelelse.

Forbuddet kommer efter lignende tiltag i Frankrig, Israel, Italien og Spanien, der forbyder usundt tynde kvinder at optræde i reklamer, og skal sende et »klart budskab« til reklameindustrien, ifølge Sadiq Khan.

Den kommercielle chef for byens transportsystem, Graeme Craig, bakker forbuddet op og forklarer, at passagerne i busser og tog ikke kan vælge reklamer fra, som man kan i tv og aviser.

Samtidig møder beslutningen opbakning fra blandt andet organisationen Women's Equality Party, der kalder det »en god start for Londons feministiske borgmester«.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Andre Twitter-brugere har kritiseret loven og hævdet, at initiativet hænger sammen med Sadiq Khans religion, islam.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Opbakning kommer der imidlertid også fra foreningen for britiske reklamefolk, Incorporated Society of British Advertisers, så længe et forbud drejer sig om billeder, der skaber et usundt kropsideal.

»Forældre ønsker ikke, at deres børn skal se reklamer med modeller, der er usundt tynde. På den anden side ønsker vi heller ikke, at folk, der er en smule buttede, skal true med at få gjort helt rimelige reklamer ulovlige,« udtaler talsmand Ian Twinn ifølge The New York Times.

Ifølge retningslinjerne for forbuddet skal man »med rimelighed kunne fastslå«, at reklamerne skaber »et usundt, urealistisk eller på anden måde problematisk kropsideal, særligt for unge mennesker«.

Sadiq Khan blev valgt som ny borgmester i London i starten af maj.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.