• Opdateret 23/04/2014 kl. 10:02

USA erkender fotofup mod Rusland

Jyllands-Posten har været med til at tvinge New York Times til en opsigtsvækkende rettelse.

Artiklens øverste billede
Billedet af de militante prorussere, som fotografen Maxim Dondyuk forklarer, at han tog i Slavjansk den 12. april.

Donetsk/København

Den amerikanske regering erkender nu, at et foto af en gruppe påståede russiske militærfolk, som ifølge et briefingmateriale skulle være taget i Rusland og dokumentere Moskvas militære tilstedeværelse i det østlige Ukraine, ikke er det. Det sker, efter at Jyllands-Posten og andre medier har afsløret, at det famøse billede i virkeligheden er taget i den østukrainske by Slavjansk den 12. april, altså for 11 dage siden.

”Jeg tog det billede i Slavjansk i Ukraine den 12. april inde i gården ved den ukrainske sikkerhedstjenestes hovedkvarter,” siger Maksim Dondjuk, fotografen, der tog billedet, til Jyllands-Posten.

På en pressekonference i går indrømmede det amerikanske udenrigsministeriums talskvinde, Jen Psaki, at USA's påstand om, at gruppebilledet skulle være taget i Rusland, ikke passer. Psaki tilføjede, at billedet er blevet fjernet fra den mappe med beviser på angivelig russisk militær tilstedeværelse i det østlige Ukraine, som USA's udenrigsminister John Kerry har afleveret til Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde (OSCE) i Wien.

USAs påstand

Ifølge Jyllands-Postens oplysninger har de ukrainske myndigheder aldrig sagt, at det omstridte gruppebillede skulle være taget i Rusland. Det er den amerikanske regerings påstand.

OSCE har af det internationale samfund fået til opgave at overvåge, om en aftale fra den 17. april mellem Rusland, Ukraine, EU og USA om nedtrapning af konflikten i Ukraine bliver overholdt.

Tvisten om billeddokumentationen for russisk militær tilstedeværelse slap ud i offentligheden, da New York Times forleden offentliggjorde en række billeder, heriblandt det påståede gruppebillede fra Rusland, og andre billeder af nogle af de samme mænd fotograferet i det østlige Ukraine. De skulle angiveligt dokumentere, at soldater fra en russisk efterretningsenhed opererede på landjorden i Ukraine.

Efter Jyllands-Postens og andres afsløring af, at billederne ikke viser, hvad de påstår, har New York Times trukket i land, og fastslår, at dokumentationen nu er omstridt.

I forgårs sagde talskvinden for det amerikanske udenrigsministerium, Jen Psaki, til avisen:

”Der har været bred enighed i det internationale samfund om forbindelsen mellem Rusland og nogle af de bevæbnede militante i Østukraine, og de billeder, som ukrainerne præsenterede sidste uge, er blot en yderlig bekræftelse.” 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.