• Opdateret 21/05/2019 kl. 17:31

Burger King lancerer helt ny type kødfri burger i Sverige

Mange restauranter sælger i forvejen vegetarburgere. Men nu lancerer Burger King en helt ny type i Sverige.

Artiklens øverste billede
Bøffen indeholder blandt andet hæma - det molekyle, der giver kød dets saftige konsistens - fra sojaplanters rødder. Arkivfoto: Michael Thomas/AFP

Den amerikanske fastfood-gigant Burger King lancerer onsdag en helt ny type kødfri burger i Sverige.

Det meddeler selskabet tirsdag.

Der er tale om en version af burgeren ved navn "Impossible Whopper".

Den har fået stor opmærksomhed i USA, hvor den er blevet populær på grund af dens bøf, der angiveligt minder mere om en bøf af oksekød end traditionelle vegetarbøffer.

Sverige bliver det første europæiske land, der sælger den nye vegetarburger.

Burger King sælger ligesom mange andre restauranter i forvejen burgere med vegetarbøffer. De burgere indeholder dog bøffer, der primært appellerer til vegetarer, der ikke er interesserede i at få en burger med en bøf, der ligner og smager af en klassisk bøf af oksekød.

I april testede Burger King burgeren "Impossible Whopper". Formålet var også at sælge dem til folk, der normalt spiser burgere med kød.

Salget gik så strygende, at selskabet har besluttet at udvide salget.

- Mange gæster har efterspurgt flere muligheder for at reducere deres kødforbrud, lyder det fra Iwo Zakowski, der er administrerende direktør i Burger Kings svenske afdeling.

- Vi håber, at det plantebaserede alternativ vil appellere til både nye og eksisterende kunder, siger direktøren.

"Impossible Whopper" er lavet med en plantebaseret bøf fra virksomheden Impossible Foods, der har base i den amerikanske delstat Californien.

Bøffen indeholder blandt andet hæma - det molekyle, der giver kød dets saftige konsistens - fra sojaplanters rødder.

Det blandes med en række andre ingredienser som kokosolie og solsikkeolie.

Burger King Danmark har ikke planer om at tilføje den plantebaserede burger til menukortet.

Hvis testen af burgeren i andre lande viser sig at være en succes, afviser de ikke at implementere burgeren på det danske marked.

/ritzau/AP

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.