I kamp mod bilkøerne: Europas rigeste land gør offentlig transport gratis

Luxembourg vil dele landets rigdom med borgerne ved at gøre bus- og togture gratis i 2020. Det skal afhjælpe den enorme trafik i det europæiske land, der er rigest på både penge i banken og biler på vejene.

Artiklens øverste billede
Selvom bilkøerne og trafikpropper kan drive danskerne til vanvid, har det endnu ikke nået højderne i Luxembourg. Det fører nu til politisk handling. Arkivfoto: Jens Dresling.

Det er de mange røde lys fra bilers bagender, der udfordrer Luxembourgs borgeres tålmodighed på vejene. De endeløse trafikpropper og bilkøer så langt øjet rækker er nemlig et dagligt stort problem for landets indbyggere.

Det bliver der nu lavet om på. Snart kan valget om at fylde benzintanken og sætte sig i sædet med udsigt til timer i bilkøen blive nemmere.

I fremtiden vil landets Ministerie for Mobilitet og Offentligt Arbejde nemlig gøre den offentlige trafik gratis. Ifølge regeringens planer for 2018 til 2023 vil det træde i kraft i starten af 2020.

Det skal gavne miljøet, forbedre luftkvaliteten og mindske byens uendelige bilkøer.

Trods landets beskedne samlede befolkning på knap på 560.000 indbyggere lider byen af massiv trafik. Dermed er den samlede befolkning næsten tilsvarende antallet af indbyggere i Købehavn, men antallet af biler pr. person slår rekorden i Europa og skaber den voldsomme trafik.

Med 662 biler for hver tusinde person har Luxembourg Europas højeste antal biler pr. person, ifølge statistik fra EU.

Bilosen, utålmodigheden og klager er nu blevet for meget. Landet er derfor villig til at lade landets gode økonomi komme borgerne til gode samtidig med at slå et slag for klimaet og bekæmpe trafikproblemet.

Det er selvom, at det kommer til at koste statskassen. I år har Luxembourg budgetteret knap 900 millioner euro til det offentlige transportsystem, oplyser the New York Times. Billetsalget skulle have dækket ca. 30 millioner euro, der nu ikke kommer ind i kassen. Besparelsen på at sælge og kontrollere billetterne skal dække en del af finansieringen.

Et af de store problemer for landets trafik har været, at det geografisk ligger i kørselsafstand fra Belgien, Frankrig og Tyskland. Landet er dermed blevet et knudepunkt både for sin egen og for andres trafik.

»Det er som en by, der har forstæder i udlandet,« udtaler Olivier Klein, forsker ved Luxembourg Institute of Socio-Economic Research, til New York Times.

Ifølge ham er antallet af internationale pendlere fordoblet i løbet af de sidste tyve år. Det er noget hurtigere end landet havde regnet med og har kapacitet til at håndtere.

I andre lande har omtanken for dårlig luftkvalitet, klimaet og problemer med for meget trafik også ført til, at betalingen af offentlige udgifter er kommet på dagsordenen.

Tyskland har overvejet at indføre gratis offentlig transport i fem byer, mens Estlands hovedstad, Tallinn, gjorde transporten gratis for indbyggere i 2013. I flere europæiske storbyer er transporten ligeledes gjort omkostningsfri i bestemte tidsrum, fremhæver the New York times.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.