• For abonnenter

Plan om at flytte mere gods over på jernbanen får det endnu sværere

Politikernes plan om at flytte langt mere gods over på jernbanen bliver endnu mere op ad bakke, hvis prisen over Storebælt sænkes med 25 pct., forudser trafikforskere.

Artiklens øverste billede
Hos DB Cargo Scandinavia, der er Danmarks suverænt største på transportør af gods med jernbane, vurderer vicepræsident Jan Wildau, at de lavere brotakster vil flytte 30-40 pct. af det gods, der i dag kører med tog over Storebælt over på lastbiler. Arkivfoto: Søren Schnoor/Polfoto

Bilisterne kan formentlig godt indstille sig på endnu mere trængsel på både Storebælt og på motorvejen over Fyn, hvis regeringen får gennemført sit forslag om at sænke prisen for at køre over Storebæltsbroen med bil eller lastbil.

Det forudser godsoperatører.

Hos DB Cargo Scandinavia, der er Danmarks suverænt største på transportør af gods med jernbane, vurderer vicepræsident Jan Wildau, at de lavere brotakster vil flytte 30-40 pct. af det gods, der i dag kører med tog over Storebælt over på lastbiler.

Når man sænker taksten for at køre over Storebæltsbroen med lastbil, vil der blive flyttet mere gods over på lastbiler. Men det er ikke nogen god idé at flytte godset væk fra jernbanen.

Mogens Therkelsen, arbejdende bestyrelsesformand, H.P. Therkelsen A/S

»Godstransport handler i høj grad om pris. Vi står på banesiden lige nu med to udfordringer – dels er vi ved at installere nye signalsystemer i vores godstog, hvilket er rigtig dyrt, dels kommer denne nedsættelse af taksten for lastbiler, mens taksten ikke bliver sat ned for godstog. Derfor har vores brancheforening, Dansk Banegods, beregnet, at 30-40 pct. af det gods, der i dag transporteres gennem Danmark på jernbanen, vil blive flyttet over på lastbiler,« siger Jan Wildau.

DB Cargo transporterer i dag, hvad der svarer til 1.100 lastvogne, med tog gennem Danmark, langt det meste køres over Storebælt.

Vognmand: Det er uheldigt

Hos vognmandsfirmaet H.P. Therkelsen er arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen af samme opfattelse:

»Når man sænker taksten for at køre over Storebæltsbroen med lastbil, vil der blive flyttet mere gods over på lastbiler. Men

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.