Id-kontrol har fjernet halvdelen af passagererne til Københavns Lufthavn
Id-kontrollen ved Københavns Lufthavn har fået 51 pct. af de togrejsende til at opgive toget og i stedet tage metro, bus, taxa eller bil.
Halvdelen af de togrejsende, der benytter Københavns Lufthavn i Kastrup, har opgivet at tage toget til og fra lufthavnen på grund den omstridte id-kontrol af rejsende med kurs mod Sverige. I løbet af de første tre måneder af 2016 har over 160.000 rejsende vendt toget ryggen og har i stedet valgt at tage taxa, metro, bus eller bil.
Det viser en opgørelse over konsekvenserne af id-kontrollen, som Københavns Lufthavne har foretaget.
Socialdemokraterne og SF kalder udviklingen »helt uacceptabel«, mens transportministeren vil drøfte sagen med sin svenske kollega. Dansk Folkeparti mener, at passagerflugten kan skyldes mangel på tillid til DSB.
Pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavne føler sig overbevist om, at forklaringen er den omstridte id-kontrol.
»For os er det afgørende, at man let og hurtigt kan komme til og fra lufthavnen i København fra hele Danmark. Derfor er vi meget opmærksomme på, når der sker sådan en udvikling,« siger Kasper Hyllested, der samtidig understreger, at det ikke er noget, lufthavnen har haft nogen som helst indflydelse på.
»DSB har valgt at lave kontrol af de rejsende til Sverige på stationen i lufthavnen, hvilket har betydet, at alle skal ud af toget og over på en anden perron. Derfor kører der ikke længere direkte tog til lufthavnen, og derfor skal alle rejsende nu skifte på hovedbanegården, ligesom der i dag kører langt færre tog ud til lufthavnen.«
Fra 30 til 15 pct.
I 1. kvartal sidste år ankom godt 316.000 af de rejsende, der rejste fra Københavns Lufthavn, med tog til og fra lufthavnen. I 1. kvartal i år var det faldet til godt 155.000 – et fald på 51 pct. Det har betydet, at andelen af togrejsende er faldet fra 30 til blot 15 pct. Ifølge Kasper Hyllested er der samtidig ikke noget, der tyder på, at udviklingen er vendt.
Den socialdemokratiske transportordfører, Rasmus Prehn, er dybt bekymret:
»Det er en uacceptabel udvikling. Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at folk kan benytte toget til lufthavnen. En ting er, at man skal tumle ud og ind af toget med en kuffert, men hvis man så også skal stå nogle få kilometer væk og tumle en ekstra gang med sin kuffert, fordi toget ikke kører direkte til lufthavnen – og her måske endda skifte perron – så er det ikke smart,« siger Prehn.
»Nu har der været sikkerhedskontrol i et halvt år, og nu må det kunne lade sig gøre for DSB at håndtere det på en anden måde, så der igen kan komme direkte tog til lufthavnen. Ellers vil flere vælge at tage bilen eller metroen til lufthavnen til skade for miljøet og for trængslen.«
Mens SF ligesom Socialdemokraterne presser på for at få genindført direkte tog til lufthavnen, vil transportminister Hans Christian Schmidt drøfte problemet med id-kontrollen med sin svenske kollega.
»Jeg har hele tiden sagt, at det her kunne blive konsekvensen. Det er nu sket, og det kan jeg kun beklage. Af samme grund tager jeg løbende spørgsmålet om id-kontrol op med min svenske kollega, Anna Johansson,« lyder det fra Hans Christian Schmidt.
Ingen tillid til DSB?
Hos Dansk Folkeparti har transportordfører Kim Christiansen svært ved at se, at faldet skyldes id-kontrollen.
»Det er et dramatisk fald i antallet af togrejsende, men jeg har svært ved at se en sammenhæng med id-kontrollen – fordi id-kontrollen kun gælder dem, der skal videre til Sverige. Det kan måske i stedet skyldes, at folk har mistet tilliden til DSB og til, at toget kommer til tiden på grund af den senere tids mange driftsforstyrrelser,« mener Kim Christiansen.
»Det kan godt være, at folk, der bor i Valby, ikke længere gider tage toget ud i lufthavnen, men hvis man kommer med tog fra Nordjylland, betyder det næppe ret meget, at der ikke længere kører direkte tog ud i lufthavnen.«