Svenskerne overvejer en særlig ”flygtningestation”

Grænsekontrol: Svensk politi foreslår at bygge en særlig togholdeplads til brug for grænsekontrol. Det ses som et tegn på, at den midlertidige kontrol kan blive mere permanent.

Artiklens øverste billede
Hyllie Station er blevet opdelt med hegn, så en del af stationsarealet er pas-zone. For at undgå sammenblandingen af grænsekontrol og almindelige togtrafik foreslår svensk politi at flytte al grænsekontrol ud på en særlig holdeplads. Foto: Johan Nilsson/AP

Svensk politi lægger nu konkrete planer for en situation, hvor den midlertidige grænsekontrol mellem Danmark og Sverige udvikler sig til en langvarig eller mere permanent situation.

Konkret foreslår politiet, at der skal opføres et nyt holdested for tog fra Danmark umiddelbart efter Øresundsbroen. Her skal politibetjente stige om bord på toget og kontrollere passagernes pas/id-kort. Opdager politiet asylsøgere eller personer, der ikke har lovlig adgang til Sverige, sættes de af på den nye holdeplads. Efter kontrollen kan toget fortsætte til Hyllie Station og det øvrige Sverige.

I dag foregår politiets kontrol på Hyllie, men stationen er samtidig en normal togstation med f.eks. lokaltog til Ystad eller Tomelilla. Derfor er stationen blevet opdelt med hegn, så en del af stationsarealet er pas-zone.

Det er for at undgå sammenblandingen af grænsekontrol og almindelige togtrafik, at politiet foreslår at flytte al grænsekontrol ud på den særlige holdeplads.

»Vi ved ikke, om grænsekontrollen bliver permanent, men vi kigger både kort- og langsigtet. Hvis grænsekontrollen bliver mere permanent, tror vi, at en ny platform er nødvendig,« siger Ulf Sembert, der er politimester for politiet i Region Syd, som har foreslået den særlige holdeplads på et møde med Trafikverket, der er ansvarlig for de statslige veje og jernbaner i Sverige.

En nybygget holdeplads for asylsøgere skal ifølge Ulf Sembert gøre transporten nemmere for de svenske indenrigspendlere. Samtidig vil det være mindre belastende for asylsøgernes »integritet«, hvis de ikke skal kontrolleres på stationen foran de øvrige rejsende, mener han.

»På den måde kan man gå frit rundt fra den ene platform til den anden, og man kan skifte tog uden at skulle løbe forbi et langt hegn og gennem en kontrol, hvor man skal vise pas for at skifte tog,« siger Ulf Sembert.

Signalerer længere kontrol

Trafikverket er nu ved at undersøge politiets idé nærmere.

»Vi har endnu ikke besluttet, om vi vil have den særlige platform, men hvis det sker, skal det være en fordel for pendlerne. Lige nu ser vi på, om det er muligt, hvor meget det kommer til at koste og hvordan det vil påvirke tidsplanen mellem København og Malmø. Men vi vil have det til at gå hurtigere end i dag, ellers er det ikke ideelt,« siger Lennart Andersson, chef for Trafikverket i Region Syd.

De svenske overvejelser bekymrer Michael Randropp, formand for Pendlerklubben Kystbanen, som også dækker Øresundstoget. Han frygter, at de er et tegn på en mere permanent grænsekontrol, der vil forlænge situationen med længere rejsetider.

»Det, at man overvejer at bygge en permanent perron, sender jo et signal om, at denne her kontrol er kommet for at blive i meget længere tid, end vi havde frygtet. Det er skræmmende.«

DF roser Sverige

Sverige indførte i november midlertidig grænsekontrol på Hyllie Station. I januar blev der derudover indført en særlig id-kontrol ved den sidste station i Danmark (Kastrup Lufthavn). Tiltagene har medført markant færre asylsøgere. Før kunne der komme over 1.500 ansøgere på én dag, men i de seneste syv dage søgte blot 646 personer asyl i Sverige.

Dansk Folkeparti glæder sig over de signaler, som svensk politis forslag sender.

»Det lyder interessant og vidner om, at svenskerne er ved at forberede sig på en grænsekontrol, der er mere permanent. Jeg synes, det er positivt, og det burde give stof til eftertanke hos både den danske regering og hos EU-kommissionen,« siger udlændingeordfører Martin Henriksen med henvisning til, at Danmark i øjeblikket har midlertidig – ikke permanent – grænsekontrol.

Hos regeringspartiet Venstre mener udlændingeordfører Marcus Knuth dog ikke, at det er relevant at forberede sig på en situation med langvarig eller permanent grænsekontrol.

»Asyltallene i Sverige har været oppe mod 40.000 asylsøgere om måneden, og det er slet ikke sammenligneligt med Danmark. Derfor mener jeg ikke, at der er behov for lignende i Danmark. Selv om Danmark skulle komme under det samme asylpres som i Sverige, og det håber jeg aldrig kommer til at ske, er der ikke bare én bro mellem Danmark og Tyskland, men et stort antal grænseovergange.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.