Gymnasieelever vil aflyse eksamener og forlænge skoleåret

Gymnasieelever frygter, at måneders fjernundervisning går ud over faglige egenskaber. De vil aflyse eksamener.

Artiklens øverste billede
Det er netop eleverne på gymnasiet og de ældste elever i folkeskolen, som forskerne er bekymrede for, fordi de til sommer skal til afgangseksamener. Arkivfoto: Finn Frandsen/Polfoto

En skoleleder, lærer og professor siger til Berlingske, at folkeskoleelever og gymnasieelever bliver hårdt ramt af, at de ikke kan få undervisning i skolen under nedlukningen.

Eleverne bliver mindre kloge og mangler sociale og faglige egenskaber, lyder det.

Gymnasieleverne vil løse det ved at aflyse langt de fleste eksamener og forlænge skoleåret, så det varer til midten af juni.

Det siger Ingrid Kjærgaard, der er forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, DGS.

- Vi vil lave samme model, som man lavede sidste sommer, hvor man aflyser langt de fleste eksamener - med få undtagelser - og så forlænger man skoleåret, så eleverne har mulighed for at indhente det tabte og se klassekammeraterne igen, siger hun.

Konservatives undervisningsordfører, Mai Mercado, og Venstres børne- og undervisningsordfører, Ellen Trane Nørby, foreslår blandt andet, at der kan oprettes sommerskoler eller særlige intensive forløb, for at eleverne kan indhente det tabte.

Men til sommer er løbet allerede kørt, siger Ingrid Kjærgaard.

- Det vil selvfølgelig hjælpe lidt hos de elever, der ikke er færdige til sommer, men det vil ikke gøre noget ved den udfordring, at afgangseleverne ikke føler, de har lært nok, inden de skal op til eksamener til sommer, siger hun.

Det er netop eleverne på gymnasiet og de ældste elever i folkeskolen, som forskerne er bekymrede for, fordi de til sommer skal til afgangseksamener.

Ane Qvortrup, der er professor på Syddansk Universitet og har forsket i den første nedluknings betydning for elevernes trivsel og faglighed, siger til Berlingske, at hun er bekymret.

- Jeg var ikke så skeptisk efter første nedlukning, fordi jeg var sikker på, at eleverne godt kunne klare en kort periode med fjernundervisning.

- Men nu har det stået på så længe, at det er problematisk. De vil komme til at mangle nogle faglige og sociale kompetencer, siger hun til avisen.

Gymnasieeleverne er enige i problematikken, siger Ingrid Kjærgaard.

- Den virtuelle undervisning giver slet ikke det samme faglige udbytte, og vi ved, vi står med gymnasieelever, der savner fællesskabet, og det sociale fællesskab betyder rigtig meget, for at man trives fagligt, siger hun.

44.793 har i øjeblikket skrevet under på et borgerforslag, der foreslår at aflyse en række eksamener for de studerende, der til sommer afslutter deres uddannelse.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.