Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Mange minoritetsetniske danskere trækker sig fra den offentlige debat, fordi det er så svært at få lov til at være sig selv. Det skal vi kæmpe imod

Jeg vil til hver en tid forsvare kvinders ret til at gå klædt, som de vil. Den ret er truet så mange steder verden over fra ultrakonservative kræfter, der vil diktere, hvordan kvinder bør klæde og opføre sig. Men den form for social kontrol skal vi ikke acceptere i Danmark – uanset hvor den kommer fra.

Artiklens øverste billede
Retten til at bestemme over egen krop, påklædning og generelle valg i tilværelsen har været – og er stadig – under pres. Det er en frihedskamp, vi ikke må tabe. Derfor kommer jeg til at sige fra hver eneste gang, jeg oplever den frihed knægtet. For tvang er tvang, uanset hvor i verden den kommer fra, skriver Samira Nawa. Tegning: Rasmus Sand Høyer

I søndags bragte Berlingske en meget læseværdig artikel om 26-årige Amina Awad, der har dansk-somalisk baggrund. Hun er opvokset i Tingbjerg i en ”hård ghetto”, som myndighederne kalder det. Hun har klaret sig godt i skolen og læser i dag til procesingeniør på DTU. Hun drømmer om at gøre en forskel for borgernes sundhed og om en fremtid

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.