Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Lokale ugeaviser er blevet snydt i årevis

De lokale mediers krise ​har kradset længe, så det er forståeligt, at mediekoncerner med mange ugeaviser nu gerne vil have mediestøtte til dem. De er uundværlige som økonomisk modvægt til skrantende dagblade og knapt rentable netmedier.

Artiklens øverste billede
Tegning: Rasmus Sand Høyer

25 mio. kr. var der sat af til ugeaviserne i medieaftalen fra juni 2018. Eller knap 7 pct. af den samlede redaktionelle produktionsstøtte til danske skrevne nyhedsmedier, som er 368 mio. kr. i år. Produktionsstøtten udgør størstedelen af hele mediestøtten til de skrevne medier, som er lidt over 400 mio. kr.

Kan den samlede mediestøtte ikke øges med penge til ugeaviserne, så må man kigge lidt på fordelingen og måske tage lidt fra de medier, der har fået mediestøtte i årevis.

Ingen af de penge havde der – inden medieaftalen fra juni 2018 – nogensinde stået ”Til ugeaviserne” på, men som noget helt nyt i en medieaftale stod ugeaviserne til

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen