Kaldet til oprør – red din religion fra islamisterne
I min barndom var islam slet ikke så dominerende som i dag. Der sker så mange absurde og mærkelige ting i religionens navn. Vi skal bryde med tavsheden, og vi skal være kritiske.
Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
For nylig talte den tyrkiske præsident, Recep Tayyip Erdogan, om, at islam skal tilpasses nutidens verden. Jeg er fuldstændig enig, og det er også budskabet i denne kronik, for islam har virkelig brug for at blive reformeret. Baggrunden for, at Erdogan er kommet med denne udtalelse, er, at antallet af drab på kvinder (udført af mænd) og pædofilisager (bl.a. imamer og andre lærde har begået overgreb på børn og unge) under hans regeringsperiode er steget markant. Derudover er der også i årevis på daglig basis kommet nye absurde udtalelser fra forskellige selvlærte imamer, som har skabt heftig debat i Tyrkiet. Selvfølgelig er Erdogan og hans regering medskyldig i denne rabiate version af islam, da de i årevis har brugt islam i deres kamp om regeringsmagten, men alligevel er hans nye udtalelser velkomne.
Det er ikke nemt at gøre oprør i muslimske kredse. Der kan desværre altid være en risiko ved at ytre sig om religion. Det er de seneste par år et gyldigt bevis på. Der skal ikke meget til, før man bliver stemplet eller smidt ud af fællesskabet. Faktisk er bare lidt tvivlende eller kritiske spørgsmål nok til, at man kan blive stemplet som vantro osv. Men det er tid til, at islam bliver reformeret, ellers vil idiotien ikke stoppe, og vi vil være vidner til endnu flere rabiate regler og levemåder, samtidig med at Mellemøsten vil fortsætte med at være tilbagestående.
Det er menneskenes handlinger, der skaber religionen. Reglerne i islam er skabt i forhold til den tid, hvor profeten Muhammed levede. Det hele er skrevet i forhold til den tids kontekst. Religionen er baseret på, hvordan samfundet var skruet sammen på daværende tidspunkt. Dengang var det normalt at have langt skæg og fire koner. Dengang var det o.k. at blive gift med en pige på ni år. Derfor virker det forkert i dag, når man ser kvinder i slør/burka/hijab eller mænd i salwar eller thobe, eller ser en mand med fire koner. Reglerne og normerne passer bare ikke ind i den tid, vi lever i. Man kan simpelthen ikke forbedre religionen og gøre den mere bæredygtig, uden at man er kritisk over for islam og stiller spørgsmål.
Så længe muslimerne ikke gør oprør, men blindt og ukritisk ser på, vil denne rabiate version af islam fortsætte. Kun ved at gøre oprør kan man vinde over fanatismen. Muslimerne skal tage kontrollen tilbage.
I dag mangler der kritiske stemmer. Der er sket et kæmpe skred til det mere ekstreme. I min barndom havde vi f.eks. ikke spørgsmål om halalkød og adskillelse mellem piger og drenge til svømning osv. Det var i hvert fald overhovedet ikke så udbredt, som det er blevet i dag. Jeg gik i 10. klasse, da jeg for første gang mødte en pige med tørklæde på i skolen. Besøger jeg min gamle folkeskole i dag, vrimler det med små piger helt ned til 3.-4. klasse, som bærer tørklæde. Jeg skal ikke blande mig i folks påklædning, men de piger har nok ikke selv valgt tørklædet eller truffet deres egne religiøse beslutninger. Vi snakkede aldrig om shia- eller sunnimuslimer. Islam var slet ikke så dominerende som i dag.
Der sker så mange absurde og mærkelige ting i religionens navn.
De kriminelle unge mænd i min barndom var ”bare” utilfredse eller sekundært traumatiserede, man brugte ikke islam som argumentation for deres handlinger. Deres situation kunne forklares med helt almindelige psykologiske eller sociale forhold. Sådan er det jo ikke længere. I dag rejser unge muslimer ned til krigszoner for at kæmpe i islams navn. Islam er simpelthen blevet en religion, der kan bruges til at forklare enhver handling eller situation. Religionen er blevet så dominerende, at debatten, ja, selv i Danmark, nu om dage bliver styret af imamer og andre religiøse personer. Imamer som bl.a. mægler i forskellige konflikter. Så længe vi ikke kan have en diskussion om, hvad der er godt, og hvad er mindre godt i religionen, giver vi frit spil til skøre imamer og selvlærte islamister, som hele tiden kan pådutte os nye absurde regler. Vi skal bryde med tavsheden. Vi skal være kritiske.
Jeg er godt klar over, at det går godt på flere områder. Især det faktum, at kvinder med udenlandsk baggrund oftere tager en uddannelse, bliver brugt som bevis på, at det går godt med integrationen. Der er rigtig mange med muslimsk baggrund, som går på arbejde hver dag og bidrager til samfundet. De har ikke et problem med dette land og lever et helt almindeligt og anonymt liv. Det er heller ikke denne gruppe, som er et problem. Problemet er den store gruppe, som ikke lever efter nutidens normer og værdier.
Selvom det går godt på nogle områder, så kan vi ikke ignorere, at henvendelser til rådgivningstilbud og krisecentre vedr. negativ social kontrol er stigende. Vi kan ikke forklare dette ved at sige, at det er uvidenhed eller kulturelt betinget etc. Den mellemøstlige kultur og religion går hånd i hånd. Religionen er blevet så vigtig og integreret i muslimernes liv, at den også er styrende for deres handlinger og ageren i det daglige. Kvinden bliver ikke betragtet som ligeværdig i religionen, og dette afspejler sig selvfølgelig også i muslimernes ageren.
For at integrationen skal lykkes, skal majoriteten og minoriteten mødes i midten. Det går ikke, at majoriteten kræver, at minoriteten skal assimileres og agere som majoriteten. Det går heller ikke, at minoriteten ikke vil ændre sig på nogen områder. Hvis minoriteten står fast på at leve sin religion og kultur fuldt ud, så opstår der problemer og konflikter. Især når det handler om så ekstremt forskellige religioner og kulturer, som den vestlige og mellemøstlige nu engang er.
Bare i forhold til kvindesynet er der jo en verden til forskel mellem den muslimske og danske opfattelse. I Danmark er kvinderne frie, når det kommer til valg af partner, tøj og livsstil. Hvorimod kvinden i det muslimske samfund er degraderet til at være et objekt. Kvinden er til for at tilfredsstille manden. Hendes opgave er primært at servicere manden og sørge for, at han er tilfredsstillet på alle måder. F.eks. kan muslimske mænd sagtens hygge sig med kvinder og feste til langt ud på natten. Det kan også undskyldes, hvis manden begår noget kriminelt og ender i politiets varetægt. Alt dette vil man kunne acceptere i sidste ende og leve videre med. Derimod kan en muslimsk kvinde ikke blive set med en kæreste eller på et diskotek. Hun må under ingen omstændigheder have sex før ægteskab. Hele familiens ære er mellem kvindens ben, og den kan kun renses ved døden, hvis den muslimske kvinde skulle begå en fejl. Der er også en grænse for, hvor letpåklædt kvinden må være. Det er generelt utroligt vigtigt, at den muslimske kvinde har et godt ry.
Der er en grund til, at henvendelserne til rådgivningstilbud og krisecentre vedrørende negativ social kontrol er steget. Man skulle tro, at den burde være faldende, men med islams udbredelse vil tallet kun stige år efter år. Jeg er faktisk sikker på, at det vil fortsætte med at stige, fordi de kvinder, som tager uddannelse og bliver mere selvsikre og selvstændige, ikke vil giftes med en fra deres egen kultur/religion. De drenge er nemlig ikke fulgt med pigerne i forhold til uddannelse og karriere. De sidder fortsat fast i nogle mønstre, i religionen og desværre bandemiljøet. Derfor kommer vi til at se mange sammenstød endnu.
Selvom mange muslimer prøver at vise Koranen og profeten som forkæmper for kvindernes rettigheder, så passer det desværre ikke helt. Koranen har flere suraer, hvor kvinden bliver betragtet som mindre værd. F.eks. i sura 2 (Koen) vers 228 står der, at mænd er et trin over kvinderne. I samme sura vers 282 står der, at der skal to kvinder til for at være på niveau med ét mandligt vidne. I sura 4 (Kvinderne) vers 34 fortælles igen, at mænd er over kvinder. Derudover står der i samme vers, at hvis manden frygter trods eller genstridighed fra kvinden, så skal han først prøve at formane hende. Hvis dette ikke hjælper, så skal han lade hende alene i sengen, og hvis dette heller ikke hjælper, så skal han slå hende.
Man kan finde flere lignende eksempler i Koranen og i flere hadither. Som jeg nævnte tidligere, har muslimernes syn på kvinder sin berettigelse i de hellige skrifter. Det kan ikke bortforklares med kulturen og traditionerne. Så længe vi ikke gør op med religionen, kommer vi ikke videre.
De sekulære, mellemøstlige lande er i dag blevet tilbagestående, kriseramte, underudviklede lande, hvor det at tænke anderledes eller være ikketroende er uacceptabelt og dødsensfarligt. Vesten, som praler af at være frit og demokratisk, har desværre været med til at skabe denne sørgelige tilstand i Mellemøsten. Når vores kære kronprinspar sammen med en delegation af handelsfolk rejser til Saudi-Arabien, eller når Donald Trump danser glædens dans med saudierne efter at have skrevet under på store kontrakter, så viser de deres støtte til wahabismen. De støtter denne fanatiske version af islam.
Lad os antage, at det primært handler om magt og penge for Vesten. Men har muslimerne ikke et ansvar? Så længe muslimerne er så ukritiske og blindt tror på, hvad diverse imamer og selvlærde folk siger, så vil ødelæggelsen og undertrykkelsen fortsætte. Lige så længe vil der laves stramninger i forskellige europæiske lande, som vil gå decideret efter denne gruppe. Lige så længe vil muslimerne være et valgtema for de forskellige europæiske politikere. Så længe muslimerne ikke gør oprør, men blindt og ukritisk ser på, vil denne rabiate version af islam fortsætte. Kun ved at gøre oprør kan man vinde over fanatismen. Muslimerne skal tage kontrollen tilbage, for hvad er religionen uden mennesker?
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.