Casper Christensen er inkarnationen af dansk kultur
Dansk kultur bliver ikke udviklet og defineret af smagsdommere, men af den danske befolkning.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Tæskeholdet, Husk lige tandbørsten, Klovn og så videre er af samme årsag nogle af de største kulturelle succeser i nyere tid – fordi danskerne har knuselsket det.
Min medblogger Rune Selsing, som jeg også tidligere har været uenig med på bloggen, skrev i går om en af dansk underholdningsbranche største fyrtårne i nyere tid – dog et lidet flatterende skriv.
Rune Selsings blogindlæg bærer i høj grad præg af den elitære tilgang man ofte oplever fra den kant. Alt for ofte hører vi såkaldte meningsdannere og debattører, der mener at have patentet på, hvad der er dansk kultur.
Vi lever i et af verdens mest gennemregulerede lande, betaler en af verdens højeste skatteprocenter og vores kultur er subsidieret og styret af eliten. Misforstå mig ret; Jeg går ind for kulturstøtte – især til den bevarende kultur – men jeg bliver også træt, når eliten mener, at den kultur, som helt almindelige danskere går op i og dyrker er ”forkert”.
Rune Selsing har misforstået dansk kultur
Min medblogger er forarget over, at Casper Christensen har været inspireret af udlandet – uagtet at kunstnere, tidsperioder, mode, trends etc. altid har er blevet influeret af andre himmelstrøg. Faktisk er dansk kultur i høj grad påvirket af andre kulturer, som en tidligere JP-blogger har afdækket det.
Rune Selsing kalder Casper Christensens kulturelle bidrag for forfladigede og vulgære, og at hans bidrag ikke er agtværdige og kun har gjort Danmark fattigere. Sikke en svada – og sikke noget vrøvl.
Casper Christensen er en stor komiker, der i øvrigt velfortjent blev hædret branchens ærespris i 2015. Jeg så forleden DanDream filmen med min kæreste, og jeg grinede hele vejen igennem filmen. Han kan noget med humor og skæbner, men holder samtidigt niveauet højt. Senest var han gæst i TV 2-programmet 'Lippert - Et walk and talkshow', hvor han opfordrede til, at danskerne holdt op med at bruge n-ordet, og ikke gik så meget op i, hvor folk kommer fra oprindeligt. Moden og mangfoldig betragtning.
En anden JP-blogger har også opdaget Casper Christensens kommentar, og har følt sig kaldet til tasterne omkring indvandring. Generelt er indvandring noget som ret mange af denne avis' bloggere har som eneste emne på repertoiret. Jeg har også udtrykt min klare holdning hertil, og vil ikke gå dybere ind i dette i denne omgang.
Casper Christensen rammer danskernes kulturelle folkesjæl
Jeg nævner i flæng: Tæskeholdet, Husk lige tandbørsten, Hvaffor en hånd, Safari, Shooting Stars, Deal No Deal, Kongen af Danmark, Casper & Mandrilaftalen, Langt fra Las Vegas, Safari, ALOHA! og Klovn.
Han har både skrevet manuskripter, og været vært og skuespiller. Han har lavet alt fra standup og radio til TV-serier, TV-programmer og film. Faktisk er han netop nu aktuel med filmen DanDream, der er historisk inspireret den danske elbil ”Hope Whisper”. Og sidste år var han manuskriptforfatter til filmen Undercover.
Ja, listen fra underholdningsbranchen er lang. Han er en af bagmændene bag comedy-genrens fremkomst og succes. En branche drevet af hårdtarbejdende og dygtige standup’ere, der klarer sig helt uden statsstøtte.
Og genren ligger lige i slipstrømmen af den stolte danske komik- og revygenre. Her er satire og ironi omdrejningspunktet, og følsomme emner behandles med et glimt i øjet. Mere dansk bliver det næppe.
Så lad dette være et hyldestskriv til Casper Christensen og en ørefigen til Rune Selsing.
Måske er han bare sur over, at han aldrig har fået en invitation til en af Casper Christensens natklubber eller restauranter. Manden har nemlig også lavet succeser udenfor underholdningsindustrien.