Fortsæt til indhold
Kommentar

Det lugter af valgflæsk. Og det er en falsk, fæl lugt

Når stemmerne skal sikres, loves alt – uden løfter. Det går ikke mindst ud over de ældre, der spises af med elendige forhold.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Det er tydeligt, at der snart skal være valg. Først til kommunal- og regionsrådsvalg, og senere til folketinget. Indtil da oversvømmer regeringen potentielle vælgere med slesk tale og valgflæsk i overflod.

Tag nu f.eks. ældreminister Mette Kierkgaard (M) der forsøger at afværge ældreområdets mangler ved at påstå, at robotstøvsugere hos ældre kan udløse mere tryghed, tid, nærhed, værdighed, menneskelig kontakt, gode samtaler, pleje og omsorg.

Hvem tror, at hvis man får en robotstøvsuger, så kvitterer ældreplejen med 15 minutters tid til en snak og en kop kaffe? Mon ikke mere at en robotstøvsuger i stedet bliver kvitteret med en endnu ringere ældrevelfærd?

Ældreministeren lover også en lavere egenbetaling for ældremaden. Finansieringen? En stor del finder hun fra midler, der allerede var afsat til ældreområdet. Så hun giver med den ene hånd og tager med den anden.

Og kvaliteten på maden? Den har hun ingen ambitioner om at forbedre. Ældreministeren er sådan set ganske tilfreds med den leverede mad. Godt, hun ikke selv skal spise den. Bliver man egentlig gladere af dårlig mad, ”blot” fordi man slipper lidt billigere i pris?

Ældreministeren har det overordnede indtryk, at ældreplejen fungerer. At de ældre er glade. Og alt fungerer, uden at det bør gøres bedre. Det er en embedsmand, der smiler, polerer sit image, mens skyklapperne er fast monteret. Jeg må bare sige: Der er vi slet ikke enige.

Hver dag kan jeg nemlig læse om ældre, der rundtom i Danmark bliver behandlet elendigt i ældreplejen.

At maden er elendig. At personalet ikke har den fornødne tid. At de ældre kun kommer i bad én gang om ugen. At de kun får gjort overfladisk rent hver tredje uge. At ældre bliver efterladt med gennemvædede bleer. At ældre ligger med væskende sår. At ældre falder ud af deres senge og først bliver hjulpet op næste morgen, når hjemmehjælpen alligevel kommer forbi. Og sådan fortsætter det bare dag for dag.

Det kendskab, der kommer til mig i forhold til forholdene i ældreplejen, har ældreministeren også. Forskellen er bare, at jeg tager det seriøst og vil gøre noget ved det. Ældreministeren bruger i stedet tiden til at foregøgle, at alt er i den skønneste orden.

Det er om nogen en rigtig embedsmand, der bestrider posten som ældreminister.