Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Manden bag MeToo får endnu en dom for seksuelle overgreb

Vigtig strafudmåling til filmbagmanden Harvey Weinstein kan tages som udtryk for, at mænds årelange udnyttelse af kvinder stopper nu.

Artiklens øverste billede
Harvey Weinstein er idømt 16 års fængsel for voldtægt i ny dom, der er udtryk for, at kvinder ikke længere ustraffet kan behandles som seksuelle objekter og udnyttes, skriver Desiree Ohrbeck. Arkivfoto: Etienne Laurent

Han har stået bag film som ”Pulp Fiction” og ”Shakespeare in Love”. Manden, hvis overgreb satte gang i MeToo-bevægelsen, Harvey Weinstein, har fået endnu en dom, denne gang på 16 år, for seksuelle overgreb. Stribevis af kvinder er stået frem og har fortalt om voldtægter, ydmygelser og årelange seksuelle krænkelser begået af manden med enorm magt til at kunne åbne døre i den så eftertragtede Hollywood-filmbranche. I dag afsagde retten i Los Angeles dom. Den tidligere altdominerende Hollywood-producer har i forvejen en dom på 23 år afsagt i New York – også for voldtægt og diverse seksuelle overgreb af nedværdigende karakter.

Cancel culture har sine problematiske områder – men når det kommer til voldtægt og seksuelle overgreb begået af mænd i magtfulde stillinger, har jeg intet problem med at se deres navn halet igennem pressens søle.

Det har været en ynk at se på mediemogulen i medierne. Manden, der i årtier har udnyttet, voldtaget og manipuleret unge kvinder, var pludselig så svagelig, at han kom og gik fra retten ved hjælp af rollator og kørestol. Det er langtfra første gang, vi ser mænd, der har udnyttet deres magtfulde positioner, blive kørt til retslokalet i enorme muskelbiler og gå, som var de ældet adskillige årtier i det sekund, der blev sagt ”regnskabets time” – se bare på Bill Cosby og diverse katolske præster. Hver gang sidder jeg med et raseri i kroppen. Føj for satan! De udnyttede deres position, udsætte børn og kvinder for fysiske, psykiske og seksuelle ydmygelser, og i det sekund, de stilles til regnskab, forvandles de til ynkelige nuller, der spiller offerkortet uden at tage ansvar for deres ugerninger.

Weinsteins rovdyrtaktik var den samme hver gang. Han brugte sin indflydelse til at lokke kvinder til private møder, angribe dem og efter sine overgreb true dem til tavshed. Han er hverken særlig unik eller opfindsom – mænd, der udnytter deres magtposition, deler ofte fællestræk. Listen af kvinder, der er stået frem i Weinstein-sagerne er lang – skuespillere, modeller, dansere, massører. Og i stedet for at indrømme og undskylde fortsætter overgrebene i retslokalet: I retten blev de enten benægtet eller påstået som et led af et »transaktionelt forhold«.

»Jeg var spændt på min fremtid,« græd et af vidnerne. »Alting ændrede sig efter overgrebet … jeg blev usynlig, for mig selv og for resten af verden. Jeg mistede min identitet. Jeg var knust, tom og alene.«

Cancel culture har sine problematiske områder – men når det kommer til voldtægt og seksuelle overgreb begået af mænd i magtfulde stillinger, har jeg intet problem med at se deres navn halet igennem pressens søle. Det er en ringe oprejsning for de modige ofre, der er stået frem, men dog et udtryk for, at tiderne har ændret sig, og at retssystemet er på deres side.

Svinet har fået sin dom. Samlet set 39 år skal den 70-årige afsone for seksuelle overgreb – et par årtier for sent, men bedre sent end aldrig. I dag er en god dag for retssystemet og retfærdighed – og et udtryk for, at kvinder ikke længere ustraffet kan behandles som seksuelle objekter og udnyttes.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.