Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Man skulle jo så nødig støde nogen, vel?

Cancel culture og identitetspolitiske bevægelser har lagt sin klamme hånd på Det Kongelige Teater.

De lever livet frygtsomt inde på Det Kongelige Teater for tiden. Så frygtsomt, at selv gamle Shakespeares ”Othello”, der aldeles problemfrit med en sortmalet kunstner i hovedrollen er blevet opført over hele verden siden 1604, er taget af plakaten på Kongens Nytorv.

Begrundelsen er, at danserne, der er børn af den identitetspolitiske tidsepoke, nægter at medvirke i en enkelt scene, hvor de som et led i koreografien skulle udstøde abelyde og banke sig selv på hovedet som en abekat.

Tja … bom, det er lidt svært at se det for sig, at det sådan for alvor skulle krænke nogen. Men balletmester Nikolaj Hübbe og teaterchef Kasper Holten skal ikke have anklager om racisme klæbende til deres gode, glatte navne og har derfor forsøgt at overbevise den amerikanske koreograf John Neumeier, der skabte balletten tilbage i 1985, før verden gik af lave, om stammedansens krænkelsespotentiale.

Vor tids måde​ at udøve bevidsthedskontrol på er farlig – for under en tilforladelig maske af at ville undgå diskrimination skal andre mennesker påtvinges et ideologisk tankesæt.

Men Neumeier, født i 1939, er nok så tilpas gammel, at han ikke har mistet jordforbindelsen og ikke ligger under for tidsåndens tåbeligheder – så Hübbe og Holten måtte vende tilbage til deres Kongelige Teater med uforrettet sag: Scenen kunne under ingen omstændigheder ændres, og med Holtens velsignelse blev ”Othello” taget af plakaten. Man skulle jo nødig fornærme nogen – så hellere være på den sikre side og sælge kunstens sjæl til småtotalitære identitetspolitiske bevægelser – cancel culture og MeToo.

For det er åbenbart det, Holten er i færd med: For godt et år siden døde den 35-årige britiske stjernekoreograf Liam Scarlet for egen hånd, efter at hans forestilling ”Frankenstein” blev aflyst på Det Kongelige Teater på grund af anklager om krænkende adfærd. Eller det vil sige på baggrund af viden om såkaldt ”uacceptabel opførsel” i andre ballethuse, der havde iværksat undersøgelser af Scarlet.

Men Scarlet blev frikendt, ingen bevisbyrde løftet – heller ikke fra København. Værd at bemærke er også den nylige sag om censur på opførelsen af operaen ”Manualen”, skrevet og komponeret af Louise Alenius – og spundet over læge Svend Lings’ vejledning til terminale patienter om, hvordan de selv kan afslutte deres liv.

At operaen er omstridt og kontroversiel, er ikke problemet, det er kunstens privilegium at kunne sætte dagsordener for debat – men problemet er, at Holten på egen hånd sendte librettoen forbi sundhedsmyndighederne, der anbefalede et ord ændret – ”betablogger” blev til ”hjerteblogger” – imod komponistens vilje. Altså åbenlys censur, som Holten begrundede med, at WHO’s retningslinjer skal følges, når der er tale om konkret sundhedsfare.

Jeg må bare sige, at man går i fare, hvor man går, hvis man skal vogte sig for tidens ideologiske tankepoliti – og Holten og co. lider vist af det, Kierkegaard kalder ”menneskefrygt”: frygten for at støde nogen eller støde nogen fra sig – frygten for at rage uklar med nogen, og størst og værst er frygten for egen anseelse. Den selvbeskuelse får nemlig én til at ofre alt for at sikre sit eget tvivlsomme skind – og på Det Kongelige Teater er den frie tanke og det frie ord tilsyneladende klemt.

Og vor tids måde at udøve bevidsthedskontrol på er farlig – for under en tilforladelig maske af at ville undgå diskrimination skal andre mennesker påtvinges et ideologisk tankesæt. Det harmonerer utrolig dårligt med, at teaterchef Kasper Holten turnerer rundt i medierne og slår et slag i luften for kultur og dannelse. For åndelig dannelse og livsoplysning handler om i en fri og fælles undren over menneskelivet at løfte blikket fra sig selv, fra opmærksomheden på sig selv og sin egen identitet. Det bedste værn mod den selvkredsende krænkelseskultur – som kunsten til alle tider skal levere.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.