Fortsæt til indhold
Kommentar

Skal danske skatteydere fortsat finansiere Grønland efter en løsrivelse?

Lige nu fantaserer grønlandske politikere om, hvor længe der kan presses bloktilskud ud af Danmark.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Så længe Grønland er en del af rigsfællesskabet, modtager Grønland bloktilskud.

Sidst, Grønland spurgte, hvor længe de kan modtage tilskud efter selvstændighed, fik de følgende svar: Bloktilskuddet skal udfases over fire år.

Det kunne nu alligevel være godt at få en debat blandt danske vælgere om, hvad de finder rimeligt. Hvorfor skal debatten kun foregå på Grønland, hvor man modtager - og ikke i Danmark, hvor man betaler?

Jeg har altid med glæde bakket op om bidrag til Grønland. Men den velvilje ændrer sig i takt med iveren efter selvstændighed. Og så irriterer det mig helt grundlæggende, at man så udspekuleret regner på, hvordan man kan presse den danske citron til sidste dråbe.

Det gælder bestemt ikke alle grønlandske politikere. Problemet er bare, at de eneste stemmer, vi kan høre hernede i den betalende del af rigsfællesskabet, er politikerne fra Naleraq og Siumut. Og de påstår hårdnakket, at Danmark er forpligtet til at finansiere et selvstændigt Grønland.

Så hvad synes I, kære danskere? Hvor mange år skal vi bidrage med bloktilskud, hvis Grønland river sig løs fra rigsfællesskabet?

Dansk velvilje er dalende. Den er snarere ved at blive erstattet af ligegyldighed og et ønske om at slippe af med byrden hurtigst muligt. Personligt ønsker jeg ikke at slippe for Grønland, men jeg gider heller ikke være til grin.

Bloktilskuddet udgør årligt 3,96 mia. Foruden 48 mio. i yderligere tilskud til de områder, som Grønland endnu ikke har hjemtaget.

Det grønlandske parti Naleraq har lavet en video, hvor de på pædagogisk vis forklarer befolkningen, at Danmark stadig er forpligtet til at betale bloktilskud efter selvstændighed. Selv et barn må forstå, hvad den onde kolonimagt er forpligtet til.

Hvis Grønland kapper snoren til Danmark, så stopper den danske økonomiske støtte. Det er blevet slået fast med syvtommersøm, og det er ikke mere end et par år siden, Grønland sidst spurgte den danske regering.

Ifølge det grønlandske folketingsmedlem, Aaja Chemnitz Larsen, kan det da også blive noget af en kold tyrker. Hun tvivler på danskernes vilje til fortsat at betale ved kasse 1, hvis rigsfællesskabet de facto opløses. Gudskelov er der også fornuftige grønlandske politikere.

Men det er da noget underligt noget, at debatten skal være fraværende i Danmark. Er det ikke urimeligt?