Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Kromann Reumert savner faglighed, men måske firmaet savner noget selv

For nylig kunne man læse i Berlingske, at det store advokatfirma Kromann Reumert var bekymret for det faglige niveau på Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet. Derfor har to af Kromann Reumerts partnere underskrevet et brev til Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet: »Grundlæggende er det vores vurdering, at den uddannelse, fakultetet udbyder, ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på de studerendes oplæring i og forståelse af grundlæggende juridisk metode og retsdogmatik.«

Jeg er ikke selv jurist. Men jeg har oplevet en partner i Kromann Reumerts faglige niveau, da firmaet var ansvarlig for udarbejdelsen af en advokatundersøgelse om min person.

I forhold til rapportens juridiske metode, dvs. fremgangsmåden ved stillingtagen til juridiske problemer, konkluderede Kromann Reumert, at det var ulovligt, at jeg holdt 47 aviser. Det faldt dem ikke ind, at der end ikke findes så mange aviser i Danmark.

Kromann Reumert var nået frem til tallet 47, fordi man havde bedt om at få en liste over alle de aviser, som regionen havde fået det seneste halvandet år. Da aviserne blev betalt kvartalsvis, stod, eksempelvis, Jyllands-Posten på listen seks gange og talte så for seks aviser. Men sandheden var, at jeg i løbet af hverdagene modtog tre aviser hjemme.

I forhold til rapportens retsdogmatik, dvs. hvordan man forholder sig til løsning af problemstillinger inden for gældende ret, konkluderede Kromann Reumert, at det var ulovligt for en regionsrådsformand at få betalt kursusophold. En anklage, firmaet straks trak tilbage, da Kommunernes Landsforening og andre gjorde opmærksom på, at det ikke holdt juridisk. Tværtimod, for så ville hovedparten af landets borgmestre begå ulovligheder.