Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Du spørger, hvornår jeg så skal have børn?

Drop forestillingen om kernefamilien som den fuldendte lykke. Det er en falsk drøm.

Kære bedstefar, jeg tror ikke, at drømmen om kernefamilien alene kan gøre os lykkelige. Tværtimod. Hvis vi stræber efter kernefamilien, fordi det er et ideal eller en gammel vane, bliver vi aldrig lykkelige.

»Nå, hvornår skal du så have børn?« er et klassisk spørgsmål, man kan møde ikke bare fra dig, men fra alle – uanset alder. Der lever en udbredt idé om, at det er en menneskeret og en uundgåelig del af livet, at man skal have børn og stifte familie. Men hvad er en familie?

Ifølge Danmarks Statistik findes der 37 familieformer i Danmark. Tallene taler for sig selv: Der findes langt flere end én familieform. Alligevel hersker der en udbredt opfattelse om, at hvis man vil starte en familie, så er det mest naturlige og det bedste for os og for fremtidens børn den traditionelle kernefamilie bestående af én mor, én far og to børn.

Men hvis der findes 37 forskellige familieformer, hvorfor vedbliver idealet om mor, far og børn at være det altdominerende i forventningerne til, hvordan min fremtidige familie skal se ud? Burde der ikke være 37 idealer for, hvordan familier kan se ud? Jeg ved i hvert fald, at den ideelle kernefamilie ikke kommer til at passe på den måde, jeg gerne vil skabe en familie.

Jeg er ikke i tvivl om, at der findes mange lykkelige kernefamilier. Men hvorfor skal denne familieform være idealet for alle?

Anna Bisp Asghari

Kernefamilien er en falsk drøm om lykke. Idéen om det traditionelle parforhold er i mine øjne en falsk drøm, hvor ens egne og andres forventninger om det perfekte liv er indlejret. Problemet er, at man hurtigt kan tro, at man bliver lykkelig, hvis blot man passer ind i idealforestillingen. Måske skal vi gå en anden vej.

Jeg er ikke i tvivl om, at der findes mange lykkelige kernefamilier. Men hvorfor skal denne familieform være idealet for alle? I en moderne virkelighed med travle hverdage og med mennesker, der er på jagt efter et meningsfuldt liv eller en vigtig karriere, er den traditionelle kernefamilie da en passende institution i vores samfund? Og passer den overhovedet til den måde, størstedelen af unge lever sammen i dag?

Hvis vi kan finde en måde, hvor voksne kan leve i harmoni og med kærlighed og gennem samarbejde skabe en god og kærlig familie, så tror jeg, at det at skabe familie kan blive mere fantastisk, end vi tror. Men det kan være, at relationen slet ikke behøver at være romantisk. Måske består den af to mødre og én far, eller tre enlige mødre, eller to fædre og én mor. Der kan være mange muligheder.

Men hvorfor skal vi blive ved med at drømme om et familieliv, der måske nemt kunne se anderledes ud? Og som måske bør indrettes på en helt ny måde.

Vær med til at stille nye spørgsmål. Alle kan være med til at skabe forandring og åbne op for andre måder at skabe familie på – også din generation. Det handler om, hvilke spørgsmål du stiller. Vi kan ikke længere tage for givet, at familie er lig med én far og én mor med to børn. Jeg håber, at du vil være med til at bryde med idéen om, at det traditionelle familieliv er vejen til lykke. Vi ved vel begge godt, at det snart er et afsluttet kapitel?

Tænk, om det kunne være mere givende for både den enkelte, men også for samfundet, hvis vi spørger: »Hvad er vigtigt i en familie for dig?« Det er idealet.

Vær åben over for, hvilke konstellationer der kan gøre den kommende generation af familier lykkelige. Også selv om det måske er noget andet end det, du havde forventet.

Med ungdommelig hilsen, Anna.

Anna Bisp Asghari er projektleder på Akademiet for Samfundsengagerede Unge.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.