Jeg savner politikere, hvor man kan mærke, der er noget på spil
Kapring af spindoktor Rossen er helt sikkert et plus for Danfoss. Men det kan også blive et stort plus for danske vælgere, hvis vi én gang for alle kunne blive fri for topstyring, som underminerer demokratiet.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Jeg er helt enig. For i længden passer det meget dårligt til det danske demokrati at topstyre enhver beslutning. Det tilsidesætter os – vælgerne – og kommer lidt for meget til at minde om de styreformer, som vi normalt tager afstand til.
Jeg ville også langt hellere tilbage til de tider, hvor politiske standpunkter udspringer af en ikke- indstuderet debat om, hvad Danmark har brug for. Bertel Haarder var en fremragende minister, som var i trit med vælgerne og selv kunne finde ud af at danne sig en mening. Det samme kunne siges om Martin Lidegaard, hvis kaffemaskine var til fri afbenyttelse for ivrige lobbyister, som han følte kunne bidrage til at rykke ham og dansk politik. Karsten Hønge har også altid kaffe på kanden.
Som vælger får man opfattelsen af, at det ikke handler om os (kun når der er valg). Resten af tiden er det blevet en benhård forretning, hvor regeringen drejer om sin egen akse og kun ser på, hvordan de får mere magt.
Jeg savner at se politikerne på slap line i en tid, hvor man som vælger kunne mærke, at der var noget på spil for dem. Noget som gjaldt og ikke kun i en valgkamp.
Så selvom Rossen ganske sikkert er et scoop for en virksomhed, så er det ret ubehageligt at tænke på, at spindoktorer får større magt end de folkevalgte. Altså dem, som vi har valgt til at lede biksen. Vi stemmer jo ikke på nikkedukker, men på rigtige mennesker, som kan tænke selv.
Det er svært at få øje på, hvordan alt det spin kan gavne demokratiet.