Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Hvis min dødsdag kommer snart, så kan fødselsdagsomtalerne genbruges

Det er sjovt om end anstrengende at blive 75. Som sagt så ofte før – tænk på alternativet.

Jeg er lige blevet 75. Det er hårdt arbejde. Ikke at nå 75, det er nemt nok, tiden flyver, men at blive fejret er hårdt arbejde. Jeg bor i nummer 7 i min gade i Cannes i Frankrig. Men af en eller anden grund havde Interflora, der arrangerer udsendelse af blomster mellem nationerne, opfattet mit gadenummer som enten nummer 13 eller 73. Jeg fik mange smukke buketter tilsendt i dagens løb af dejlige mennesker. Tak. Men fordi gadenummeret var forkert, så måtte lokale ”fleurister”, som blomsterhandlere hedder i Frankrig, igangsætte et større eftersøgningsarbejde for at finde mig via mit fastnettelefonnummer. Den telefon bruger jeg aldrig. Jeg bruger kun mobilen, som jeg har på mig, men det nummer er hemmeligt mere eller mindre. Fastnettelefonens nummer kan åbenbart spores. Derfor var der en meget intens telefontrafik i forbindelse med min modtagelse af blomsterne. Den faste ringede ustandseligt med sin utroligt snerrende, neurotiske lyd, jeg måtte flyve hen til den nonstop. Og med forvirrede udbringere af blomster i den anden ende med trafikstøj i baggrunden, som skulle have mit korrekte gadenummer og ville vide, hvor længe jeg var hjemme i nummer 7, så de ikke skulle rende forgæves. Samtidig er der filmfestival i Cannes for tiden. Jeg går ud fra, at filmstjernerne også skal have blomster, masser af dem, til deres hotelsuiter og på scenen, hvis de vinder en pris. Ikke kun jeg var modtager af blomster den dag. Så udbringerne af buketter blev yderligere stressede af mit rod. Flovt.

Men da misforståelsen om gadenummeret var væk, så gik det slag i slag med buketter. De væltede ind. På grund af blomsterne lignede mit hjem til sidst en amerikansk bedemandsforretning. Jeg forestillede mig selv udstrakt midt i det blomstrende, duftende hav i en kiste, centralt placeret midt på gulvet i stuen. Åben kiste naturligvis, ligesom i Irland til en ”wake”. Meget betagende. Dæmpet musik i baggrunden.

Ved hver fødselsdag rykker dødsdagen nærmere. Det er rart, så behøver man ikke at forstille sig længere. Der er ikke meget, man kan lave om på mere, mindst af alt hos sig selv.

Ved hver fødselsdag rykker dødsdagen nærmere. Det er rart, så behøver man ikke at forstille sig længere. Der er ikke meget, man kan lave om på mere, mindst af alt hos sig selv. Og at lave om på andre mennesker, det har jeg for længst opgivet. Det er ikke umagen værd, bedre at prøve at holde af folk, som de er.

Et par af dem, der havde valgt at donere champagne, troppede selv op med flaskerne. Champagne kan ikke nydes varm, så styrtdykker smagen straks ned fra det elegante niveau til det vulgære. Så jeg havde dagen inden min fødselsdag lagt to af mig selv indkøbte flasker champagne ind i mit køleskab, i tilfælde af uventede gæster på dagen. Skønt jeg ikke ville have for meget postyr på min fødselsdag. Jeg holdt en stor fest, da jeg blev 50. Det må være nok. Men de to kolde flasker fra køleskabet kom skam i brug. Kun en enkelt blandt de mennesker, der troppede personligt op hos mig for at lykønske, ville have kaffe. Det fik han, jeg drak med. Det siger noget om min omgangskreds, at der kun var en enkelt til kaffe. De andre var klart til champagnen. De ny flasker, jeg fik som gave, røg ind i et køkkenskab. Så må vi se, hvor længe de holder.

Jeg spiste frokost på en lokal, beskeden, altså ”autentisk”, restaurant med to venner, der var kommet på et planlagt besøg fra Paris. På et tidspunkt kom der endnu en flaske champagne hen til vores bord fra restauranten, arrangeret af en veninde, der havde lusket sig frem til vores opholdssted, plus en pink papraket i en dessert. Det er meget voldsomt at få en tallerken med en rygende og spruttende raket bragt bagfra og så stillet foran sig som en overraskelse lige under næsetippen. Raketten lignede stjernekasterne fra min barndoms jul og var livlig.

Heldigvis var der ret få tilbage i restauranten, da vores selskab var nået til desserten, raketten og champagnen, så derfor brød ingen ud i fødselsdagssangen. Hverken tjenerne, vi, eller de få andre gæster. Fælles afsyngning af fødselsdagssangen på restauranter er en amerikansk vane, der også har bredt sig til Frankrig, ”Joyeux Anniversaire” synger franskmændene, og alle synger med og klapper. Ikke her. Heldigvis ikke. Fødselsdagssange er til børn.

Alle de mennesker, der ønsker tillykke og sender blomster og flasker til en 75-årig fødselar som mig, de mener det godt. Jeg bliver glad og rørt over det. Også over de pæne ting, der står i aviserne om min person, fordi jeg har været i fjernsynet i utallige menneskealdre, er verdens ældste tv-journalist, og derfor genkendelig i det offentlige rum i Danmark og som sådan får et par ord med på vejen ved runde fødselsdage og halvrunde.

Jeg spekulerer på, om det, der stod i fødselsdagsomtalerne, er det samme, som det, der kommer til at stå om mig i nekrologerne. Det kommer formodentlig an på, hvor længe der er mellem min 75-års fødselsdag forleden og min dødsdag. Hvis dødsdagen kommer snart, så kan fødselsdagsomtalerne genbruges.

I det tilfælde vil jeg påpege fejl i det, der stod om mig i den levende avis, i dagbladet Politiken. Det skal ikke gentages i nekrologen. Absolut ikke. Der stod forleden, at jeg engang i Sydney, Australien, havde hånet en dansk udstilling i operaens foyer i anledning af festen for 40-året for Sydney-operaens opførelse. Sammenlignet udstillingen med en bordopstilling i Daells Varehus på nedladende vis. Kaldt Daells Varehus ”Dalle Valle” og ovenikøbet brugt et groft bandeord.

Det er forkert. En vittig, yngre og smuk journalist fra Dagbladet Børsen havde i samtale med de andre danske journalister sammenlignet en dansk udstilling i foyeren med en juleudstilling i Magasin du Nord. Det var en sjov sammenligning, syntes vi i pressekorpset. For Jørn Utzons opera er symbolet på dristig, grænseoverskridende arkitektur. Dansk og verdensberømt, netop fordi den er så vild i fantasien. Mens en juleudstilling i Magasin vel mest er ret konventionelt tænkt med henblik på omsætning. Ikke som en designbegivenhed af historisk format som Utzons byggeri. Derfor undrede hun sig over den danske udstillings lave ambitionsniveau, vi grinede af hendes sammenligning.

Men jeg er fra Aarhus, og vi gik i Salling på Strøget, det var vores stormagasinunivers. Det var Sallings juleudstillinger, vi ventede spændt på hvert år. Jeg har aldrig været i Daells Varehus i København og ej heller brugt det arrogante udtryk Dalle Valle om stormagasinet. Og jeg bander naturligvis ikke, som gengivet i citatet.

Jeg er sikker på, at der er kræfter nok i mit sprog lidt endnu, selvom jeg er 75, så jeg ikke behøver bandeord for at understrege en pointe. Bandeord er udtryk for sproglig fattigdom.

Derfor vil jeg gerne have den anekdote taget ud af min nekrolog til sin tid, fordi den ikke karakteriserer korrekt. Det bør anekdoter, hvis gengivelse af dem har som funktion at beskrive en person.

Udover det, så er det sjovt om end anstrengende at blive 75. Som sagt så ofte før – tænk på alternativet.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.