Russerne er de samme som altid
Russerne blæser frihedsrettighederne et stykke. Men forsikrer, at de overholder menneskerettighederne.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Rusland vil så gerne være en stormagt. Putin vil så gerne, at vi regner med ham. Men vi kan netop ikke regne med ham.
Det er, som om Putin for enhver pris vil genoplive det gamle diktatur, hvor de grundlæggende frihedsrettigheder blev trådt under fode – og borgerne sendt i fængsel.
Det har kostet en dansk statsborger en dom på seks års fængsel.
Og hvad er hans brøde? Han har stået i spidsen for et trossamfund, som jeg bestemt ikke bryder mig om og vil bekæmpe med ordet. Jehovas Vidner. Lige så meget vil jeg kæmpe for deres ret til at have deres opfattelse.
Vi har religionsfrihed i Danmark. Det følger af grundloven.
Men Rusland er aldrig blevet et demokrati med frihedsrettigheder for borgerne. Det giver seks års fængsel at være medlem af trossamfund, som Putin og hans lakajer ikke bryder sig om.
Men hvordan er vi selv?
Er vi alle gennemsyret af de holdninger, som grundloven er udtryk for?
Jeg ser kommentarer til blogs på Jyllands-Posten, hvor borgere, der hævder, at de er samfundsstøtter, mener, at religionsfriheden skal afskaffes. Muslimerne skal smides ud. Andre mener, at kristne i Danmark skal pakke deres kristendom sammen, og undrer sig over, at Jyllands-Posten åbner spalterne for meninger, de ikke selv bryder sig om.
Jeg er langtfra altid imponeret af vor egen demokratiske kultur. Hvor dybt stikker frihedssynet egentlig hos dem, der uden saglighed og uden argumenter blot sviner anderledes tænkende til med alskens kloaksprog?