Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

EU-valget kan give overblik over magtforholdet mellem de nye og de gamle politikere

Mon ikke populisterne kommer talstærkt ind i det europæiske parlament efter valget i maj? Det tyder det på. De er mere end en tendens i de fleste europæiske lande nu, de er en strømning.

Den makabre juleterror foran Notre Dame-domkirken i Strasbourg midt i december fik mig til at mindes den dejlige by i Alsace i det østligste Frankrig. En smuk og, i ordets samtlige betydninger, urban blanding af Tyskland og Frankrig ved Rhinen. Jeg kom der regelmæssigt i første halvdel af 1990’erne. Da var jeg EU-korrespondent, bosat i Bruxelles. Jeg tabte aldrig helt mit hjerte til Bruxelles eller til de europæiske institutioner der. Tit følte jeg ryk af klaustrofobi i gangene i EU’s oftest grimme, kønsløse megabygninger. Jeg måtte nynne min yndlingssang ”On The Road Again” med Willie Nelson og Johnny Cash for at redde min sjæl og føle luft under vingerne ved visheden om, at der var en verden med lange landeveje, flugtveje, uden for de uden tvivl kompetente og velmenende bureaukraters kringlede, lidt selvglade univers.

Det er sikkert helt fint med alle de EU-bygninger og institutioner. Naturligvis. Fred i vor tid! Det er bare ikke en verden, jeg føler mig specielt vel til rette i. For mange djøf’ere og for få banjospillere.

En behagelig afveksling fra Bruxelles var derfor rejserne til Strasbourg, når parlamentarikerne sad der.

Det er sikkert helt fint med alle de EU-bygninger og institutioner. Naturligvis. Fred i vor tid! Det er bare ikke en verden, jeg føler mig specielt vel til rette i. For mange djøf'ere og for få banjospillere.

Det er naturligvis helt idiotisk og dyrt, at det europæiske parlament skal ligge flere steder, også i Strasbourg, udover i Bruxelles og med administration i Luxembourg. Men det er åbenbart umuligt at lave om på. I sig selv pinligt for så ny en opfindelse som parlamentet. Det er ikke romerske institutioner, vi taler om, som har været der i tusindvis af år, og hvor en flytning af senatet ville kunne ødelægge historiske, arkæologisk dyrebare og uerstattelige fundamenter … Det er ikke engang noget på alder med amerikanske institutioner, der har været der i 250 år. EU-institutionerne er i sammenligning unge – men allerede ramt af stivhed, kan man udlede af den automatiske afvisning af en geografisk sammenlægning af parlamentets aktiviteter, hver gang det bliver foreslået.

Men en gang imellem skulle jeg så som EU-korrespondent fra Bruxelles til Strasbourg, en behagelig afveksling, fordi der er så pænt i byen, og maden så interessant tysk-fransk. For slet ikke at tale om vinen. Selve parlamentsbyggeriet i Strasbourg er labyrintisk og uoverskueligt også i vore dage. Et arkitektonisk eksempel på Gigantismus, som det hedder på tysk. Ordet giver sig selv. Mennesker bliver væk undervejs i gangene, fordi byggeriet er så gigantisk. Mange foretagender tror, at hvis de bygger gigantisk, så fungerer alt bedre, og vi undersåtter bliver imponerede. Det modsatte er tilfældet.

Men når arbejdet blandt de folkevalgte var forbi i sin tid, så ventede den dejlige by udenfor. Den drog man ud i, efter at have nydt et glas ”Cremant d’Alsace” i parlamentets pressebar, en lokal perlevin. Der mødte man de politikere, der gerne ville i fjernsynet og derfor holdt ivrigt til i baren og snakkesaligt og ofte indladende forventede, at journalisterne betalte for deres perlevin. Så der var altid mange mennesker i baren. Ikke alle de folkevalgte og deres ansatte hjælpere havde lynende travlt med stressende politisk arbejde, kunne man mærke. Ikke hele tiden i hvert fald. Men de nød tydeligt baren og byen.

Det er naturligvis helt idiotisk og dyrt, at det europæiske parlament skal ligge flere steder, også i Strasbourg, udover i Bruxelles og med administration i Luxembourg.

Det var derfor sigende, at flere af de parlamentarikere og parlamentariske ansatte fra hele Europa, der blev interviewet i medierne fra Strasbourg i forbindelse med juleterroren, begyndte deres sætninger med:

»Vi var lige ankommet til restauranten, da …« Eller »Vi skulle lige til at tage hen på en restaurant, da …« Hvorefter de fortalte om deres oplevelse af terrorhandlingen. Der var muligvis nogen, der fortalte, at de sad og læste på deres kontor, da de hørte om ulykken. Eller var til et politisk møde. Eller måske på aftenkursus i enten tysk eller fransk som supplement til det halvamerikanske, der er blevet fællessproget i EU. Det udelukker jeg ikke. Jeg hørte dem dog ikke. Og dem, jeg husker, de var sultne og tørstige og i gang med spisekortene i byens dejlige restauranter, da ulykken skete.

Der er stor panik for tiden i traditionelle politiske miljøer over populisterne i Europa, lad os for en gangs skyld glemme overpopulisten Trump i nogle sekunder og holde os til EU. For den ny tids nye politikere har regeringsmagten i Italien, er med i regeringen i Østrig, på gaderne i gule veste i de franske byer hver weekend. I Tyskland er det ny AfD allerede ligeså stort som det gamle SPD, socialdemokraterne. Og mon ikke også mange af dem kommer talstærkt ind i det europæiske parlament efter valget i maj? Det tyder det på. De er mere end en tendens i de fleste europæiske lande nu, de er en strømning.

Derfor kan valget i år for en gangs skyld gå hen og blive interessant, fordi vi med valgresultatet kan få et overblik over magtforholdet mellem de nye og de gamle. Og parlamentarikernes arbejde og taler i forsamlingen kan derefter være vigtige, hvis begge sider griber chancen. Det er ikke sikkert, at valget giver en klar markering mellem de gamle, stuerene partier på den ene side og de ny frække i klassen på den anden side derefter, fordi resultatet måske skal indpasses i diverse valgforbund mellem partierne på tværs af de nationale grænser. Men resultatet, også det overordnede europæiske resultat, kan give mere end et fingerpeg om, hvor stærke de gamle er over for de nye. Og debatten mellem de to hold kan blive robust og oplysende, måske ligefrem afslørende og i hvert fald nødvendig.

Så det kan være, at bordbestillingerne bliver færre i restauranterne efter valget. Mere politik og flere konfrontationer i baren med perlevin og mindre passiar af den slags, der kun føres mellem mennesker, der har problemer med at få tiden til at gå.

På den måde kan den smukke gamle fristad ved Rhinen få ny og vigtig betydning, så de tilrejsende ikke kun har maden og vinen at fryde sig over.

Ulla Terkelsen (f. 1944) har været korrespondent i årtier og er kendt for sin store viden og gennemslagskraft på skærmen. I sin ugentlige klumme i Jyllands-Posten skriver hun om den verden, vi lever i.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.