Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Grundloven og banderne

I grundlovens paragraf 78, stk. 1 står der ganske klart, at »borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligt øjemed.«

Niels Rosenbom, Vrå

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I grundlovens paragraf 78, stk. 1 står der ganske klart, at »borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligt øjemed.«

Men det er jo ikke lovligt hverken at sælge euforiserende stoffer, snyde i skat eller være bevæbnet og skyde på andre mennesker. Jeg forstår derfor ikke, hvorfor Folketinget ikke jf. stk. 2-5 forbyder kriminelle bander som Hells Angels, LTF og Bandidos og stævner dem for at få dem opløst, medmindre de øjeblikkeligt og aktivt påtager sig foreningsansvar og stopper ulovlighederne.

Jeg er ikke så naiv, at jeg tror på, at det stopper disse kriminelle individer – men det kan vel bremse deres samfundsskadelige virksomhed lidt.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.