Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Landmand og naturelsker

Rød blok i Folketinget og Danmarks Naturfredningsforening (DN) fremstiller dansk landbrug som mishandlere af det åbne land og forurenere af vandmiljøet. Påstanden er, at vi kun tænker i kroner og øre, på flere svin, mere kemi, mere gylle og mere gødning.

Intet er mere forkert.

Vi holder også meget af den daglige tur på vores ejendomme, lærken om foråret, nattergalen til midsommer og gøgen til sankthans. Ingen holder mere af naturen end landmanden, det er vores levebrød. Problemet er, at igennem de sidste 25 år har en hær af ”naturelskere” hetzet landbruget, alt har været landbrugets skyld.

Det har bevirket en skævvridning af vores konkurrenceevne i forhold til andre EU-lande. Denne skævvridning slår nu igennem 100 pct. DN og rød blok vil med det samme bemærke – igen – at det er landbrugets egen skyld på grund af for stor gældsætning.

Ingen holder mere af naturen end landmanden, det er vores levebrød. Problemet er, at igennem de sidste 25 år har en hær af ”naturelskere” hetzet landbruget, alt har været landbrugets skyld.

Her har de en lille smule ret, men skal samtidig huske på, at en stor del af gælden skyldes massive miljøkrav, som landbruget selv skulle finansiere. Mange af disse krav findes ikke hos andre EU-lande.

Enhedslisten udtaler, at man bliver nødt til at tage jord fra landbruget og lægge ud til permanent natur. Der er for lidt natur i Danmark, er begrundelsen. Jeg vil hellere end gerne lægge mere natur ud, men det altoverskyggende problem er kompensationen.

Eksemplet er de forkætrede randzoner, 50.000 ha med offentlig adgang, med kun en latterlig lille erstatning. Jeg ville gerne lade randzonerne ligge, men min naturoplevelse ved at gå på disse arealer kan ikke betale mine terminer. I øvrigt har jeg ud af 61 ha allerede fået udpeget 10 ha som såkaldt paragraf 3-område.

Vejen frem er dialog og ikke den mudderkastning, som DN og rød blok praktiserer i diverse medier. Fuld kompensation for inddragelse af dyrkbar landbrugsland er bare tvingende nødvendigt. Alle andre borgere i dette land er meget forundrede over, at landbruget kan tvinges til at afstå jord uden at blive kompenseret.

Som afslutning vil jeg bare bemærke, det står enhver frit for at investere i landbrug og udleve alle deres grønne drømme.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.