Børn og dyr
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Den igangværende debat om børn og dyreslagtninger viser, hvor langt flertallet af os har bevæget os væk fra de basale forhold omkring omgang med dyr, som mange ældre fra landet vil kunne huske fra deres barndom. Og det er forståeligt nok, at det er gået sådan, idet stort set ingen længere oplever at se en gris blive slagtet.
Tog de små børn på gårdene dengang skade på sjælen af at se slagtegrisen hylende blive hevet ud på gårdspladsen for at blive slået for panden, hængt op på en stige, blive afblødt og slagtet? Var det for meget for de små pus at se deres kælelam blive slagtet og spist til påske? Var det ikke lige voldsomt nok at se en kæmpestor jysk hingst bedække en hoppe eller overvære en orne springe på en so? Eller se en suppehøne få hovedet hugget af?
Jeg var der selv derude på gården dengang og så det hele, imens min mor forklarede mig, hvad der skete og hvorfor. Den eneste gang, jeg blev lidt paf, var engang, da jeg som fire-femårig kom gående for enden af kostalden og mødte en hovedløs høne, som kom fræsende imod mig med blodet sprøjtende i en lang stråle op af halshullet. Ingen havde fortalt mig, at pigen på gården var i gang med at slagte høns.
Hvad så med mine egne tre børn, som ikke voksede op på en gård? De oplevede det på en anden måde, idet de kom med på små jagtture, fra de var fem år gamle. De så en fin and og en blød hare blive skudt, slagtet og spist.
Og et rådyr. Tænk sig – af alle dyr: en ”Bambi”. De syntes jo nok, at den var sød, og at det også var lidt synd for den, men det var for dem slet ikke noget i retning af det flæbende føleri, vi kan læse om i avisspalterne fra voksne mennesker i disse uger.
Var alting da så meget bedre i gamle dage? Nej, ikke alting, men lige netop på dette punkt var det bedre – og godt, at børn fik lov at se og forstå fra en tidlig alder. Måtte flere af dem få den mulighed nu om stunder.