Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Kræftens Bekæmpelse skal ned fra den høje hest

Kurt Jensen, Risvænget 4, Bjergby, Hjørring

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Indtil 24/10 kører Knæk Cancer-kampagnen for fuld kraft – for så at kulminere i et stort show på TV 2 lørdag aften. Ordet show er ikke min opfindelse. Ordet indgår i programmets titel – og på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside.

Der er næppe nogen i Danmark, der er uenige i, at vi skal gøre, hvad vi kan og formår, for at løse cancerens gåde. Alt for mange får denne forbandede sygdom. Alt for mange er døde af sygdommen.

Sygdommen er tæt på

Jeg har haft denne sygdom tæt på i min familie – virkelig tæt på. Min kone blev opereret for godt to år siden. Hun opdagede sygdommen i tide. Hun blev opereret, og der var ikke behov for nogen form for efterbehandling. Hun lever. Anderledes er det gået med en af vore allernærmeste. Hende skal vi begrave på lørdag.

Når dette er sagt – eller skrevet – tilstår jeg, at jeg har det meget svært med denne indsamling, som sker i et samarbejde med Kræftens Bekæmpelse. Denne ”godhedsindustri” er bare for meget for mig – lige nu.

Jeg har et – synes jeg meget vigtigt – spørgsmål: Mangler der penge til forskning i denne sygdom? Jeg ved, at Kræftens Bekæmpelse ikke vil modtage penge fra tobaksindustrien. De – altså bestyrelsen og ledelsen – henholder sig til nogle anbefalinger, som WHO angiver. Det er ikke en påstand. Jeg har dokumentation for dette synspunkt – fra Kræftens Bekæmpelse.

Er der råd til at have så flotte holdninger? De midler, som staten bidrager med til den nødvendige forskning, kommer fra de skatter og afgifter, der opkræves. Det kan vel ikke udelukkes, at nogle af disse midler stammer fra de høje afgifter, som er pålagt tobakken.

Jeg har svært ved at se forskellen. Forskellen på de penge, der kommer fra staten, eller de penge (som man altså ikke vil have), der kunne komme fra tobaksindustrien.

Nogle vil sikkert gerne give mig en øjenåbner. Det er ikke nødvendigt.

Der er behov for at knække canceren. Men der er også behov for at knække den holdning, der hersker i ledelsen i Kræftens Bekæmpelse. Og det haster. Jeg har forsøgt at påvirke – uden held.

Hvis ledelsen i Kræftens Bekæmpelse kravler ned af hesten og opnår jordforbindelse kunne de passende spørge de kræftramte eller deres pårørende, om man skal tage imod penge fra tobaksindustrien. Jeg er sikker på, at jeg kender svaret.

Må jeg stille gøre opmærksom på, at ikke alle cancertyper skyldes tobaksrygning.