Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Et kaos af skadede følelser

Jens Peder Nicolaisen, Feilbergvej 8, St. Darum, Bramming

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er altid spændende at kigge ind på det elektroniske blad Outsideren og læse indlæg med forskellige historier om psykiske problemer. Det kan jeg virkelig anbefale.

Jeg opfatter det som et stort privilegium at få lov til at læse de mange beretninger og få indblik i de mange forskellige former for psykiske lidelser.

Jeg finder det særligt stort, at indlæggene kommer fra den primære kilde. Jeg er sikker på, at det kun er personer med psykiske følelsesmæssige skader, der er i stand til at skrive sandfærdige beretninger. Kun den enkelte har adgang til egne følelser, og kun den enkelte kan beskrive, hvordan det er at leve med skadede følelser.

Jeg forestiller mig, at det er derfor, at historierne gør så stort et indtryk og bliver hængende i bevidstheden. Selvfølgelig kan almindelig litteratur også gøre indtryk, men aldrig på samme måde som beretningerne i Outsideren.

Kun den enkelte har adgang til egne følelser.

Mange burde læse med

Det kunne være glimrende, hvis behandlerne i psykiatrien læste disse mange historier og reflekterede lidt over, hvordan patienterne opfatter behandling. Hvor ville det være dejligt, hvis det måske kunne være med til at forbedre det behandlingsmæssige.

Selvfølgelig ville det også være aldeles udmærket, hvis befolkningen i almindelighed fik et indblik i en dagligdag med en psykisk lidelse. Jeg er sikker på, at fortællingerne i Outsideren ville gøre indtryk på mange og måske være med til, at flere ville få en større forståelse for lidelsen, at den ikke er farlig, og at den ikke smitter.

Mange er nok lidt bange og utrygge over for personer med psykiske problemer, noget ukendt er vel altid skræmmende, og jeg skal da ærligt tilstå, at jeg har været fyldt godt op af fordomme om psykiatriske patienter, og jeg tror desværre ikke, at det er ualmindeligt.

Den bedste måde at få bugt med fordommene og utrygheden på er nok, at hver især er så åben som muligt om egen psykisk lidelse, ikke kun i Outsideren, men også i dagligdagen. Psykiatriske patienter er jo de virkelige eksperter på området og er de eneste, der kan give et troværdigt indblik i et til tider forvirrende kaos, der er forårsaget af skadede følelser.