Medierne skal også dække Lars Boje, selv når han er absurd
Tak til TV 2 for at viderebringe Lars Boje Mathiesens absurde udtalelser om kvinder.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Mit Instagram-feed fyldtes som en spildevandstank under skybrud efter Lars Bojes seneste udtalelser til TV 2.
Det er heller ikke nogen stor overraskelse. For at skrive: »Flertallet af kvinder har en samfundsskadelig holdning« er intet mindre end absurd. Det synes jeg – ligesom de fleste andre.
Det er det, ligegyldigt hvad man synes udenrigspolitisk. Det har mange før mig heldigvis også sagt og bevist.
Det, mange også har sagt, er, at TV 2 ikke bør agere talerør for ham ved at lægge udtalelsen op i dets liveblog. Og dér knækker filmen for mig. For Lars Boje er ikke, selvom man nogle gange skulle tro det, den lokale kugleskøre fulderik. Han er medlem af Folketinget og partiformand. Han er en folkevalgt politiker og repræsentant for en del af befolkningen. Det vil være direkte antidemokratisk, hvis et public service-medie ikke dækker ham.
For TV 2 er et public service-medie, og det betyder ikke, at det skal agere mikrofon for alle danskere og deres absurde holdninger. Men at det skal dække alle vores folketingsmedlemmers ageren; de er trods alt repræsentanter for hele folket. Og siden hele folket betaler for at holde public service-medier kørende, må de på ingen måde udelukke nogle af vores folkevalgte. Det gælder for alt fra praktisk politik til symbolpolitik, fra ekstremt intelligente holdninger til helt absurde holdninger.
Lad mig være helt ærlig. Udtalelser som Lars Bojes repræsenterer en lille del af befolkningen, men langtfra størstedelen. Hvis medierne kun dækker den rene del af folketingsmedlemmers udtalelser, så ser den brede befolkning aldrig den mere beskidte del.
Den beskidte del, som vi ikke kun fortjener, men også behøver for at kende til de forskellige partier og politikere. Den beskidte del er stadig en del af partierne. Ja, den er polariserende og kan være med til at splitte landet, når den deles i public service-medier. Alternativet er, at den kun eksisterer i ekkokamrenes eksil, hvor den ikke kan udfordres. Det må da være mere skadeligt!
Jeg synes derfor, det er på sin plads at rose TV 2 for at viderebringe Lars Bojes udtalelse. Ikke fordi jeg er enig med ham, tværtimod. Det skal ikke kun være talerør for de politikere, størstedelen kan lide, men også for alle. Selv når de er absurde.