Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Flere penge er ikke nok: Elnettet har brug for en akutplan

Hvis vi giver datacentret forrang, betaler klimaet og den almindelige dansker prisen. Vi skal ikke forbyde datacentre, men de skal være i elnettet på en måde, der ikke blokerer for alle andre.

Samira NawaKlima-, energi- og forsyningsminister, (Radikale)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vores elnet er voldsomt udfordret, og det er i mine øjne en kæmpe trussel mod den grønne klimahandling, som jeg og regeringen ønsker at sætte tempo på.

Uden plads i elnettet bliver det svært at tage de næste skridt mod et grønt og elektrificeret samfund. Vi risikerer, at vognmænd, der vil skifte fra diesel til el, må vente. Vi risikerer, at virksomheder,…