Fortsæt til indhold
Debatindlæg

10 år efter har vi stadig glemt barnets ret til sin egen historie

Et adopteret barn har i dag ikke en reel ret til at kende sit ophav og mister dermed ikke kun sine forældre – men også sin livshistorie. Det er ikke i orden.

Flemming Bøchmann AndersenKonsulent, København Ø
Niels Christian BarkholtTidl. næstformand, Dansk Socialrådgiverforening

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

For 10 år siden skrev vi et debatindlæg om adoption uden samtykke her i Jyllands-Posten.

Dengang argumenterede vi for, at hvis samfundet vælger at bortadoptere børn uden deres biologiske forældres samtykke, må det som minimum ske med åbenhed over for barnet. Barnet skal kende sin livshistorie, sit biologiske ophav og have mulighed for kontakt i det omfang,…