Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi vil ikke møde i skole kl. 8. Det er for tidligt

Hvorfor skal børn lide for et system lavet til voksne?

Mia KjemtrupFolkeskoleelev, Aarhus

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Time efter time slæber vi børn os igennem skoledagen uden udsigt til nogen form for produktiv undervisning, fordi ingen af os kan holde os ordentligt vågne. Der er ikke et eneste par øjne i sigte inde i det lille, kunstigt belyste klasselokale, for alle ligger opgivende med ansigterne fastlimet til bordene.

Jeg går meget op i at få nok søvn, men det er umuligt at få de anbefalede 8-10 timer, når skoledagen starter så tidligt. Det giver ingen mening, at vi tvinger teenagere til at starte skoledagen kl. 8, når de biologisk set ikke er bygget til det. For undersøgelser viser faktisk, at teenageres døgnrytme er meget anderledes i forhold til voksnes.

I ethvert menneske er der en iboende døgnrytme, som indikerer, hvornår krop og hjerne vil være vågen og aktiv. Teenageres døgnrytme er meget anderledes end voksnes, for de har behov for at sove langt ud på dagen, men de kan samtidig holde sig vågne længere ud på aftenen i forhold til voksne.

Derfor er det ret besynderligt, at teenagere skal møde så tidligt i skole, når det faktisk forstyrrer deres naturlige døgnrytme. Hele skolesystemet er opbygget efter voksnes døgnrytme, hvilket egentlig ikke giver mening. Hvorfor skal børn tage hensyn til voksnes døgnrytme og dermed forhindre sig selv i at fungere optimalt?

Derfor burde vi starte skoledagen kl. 9 i stedet for kl. 8. Det ville føre til højere koncentration og faktisk også færre sygedage, eftersom søvn styrker kroppens immunforsvar. Så selvom skoledagen starter senere, vil unge kunne få mere ud af undervisningen.

Mange lærere tolker manglende koncentration som ulydighed, men problemet er biologisk, ikke opdragelse. Deres hjerne kan simpelthen ikke få sig selv til at være vågen og koncentreret.

Men i stedet for bare at skyde skylden på ulydighed og dårlig opdragelse, så prøv lige at åbne øjnene i stedet for at være så totalt virkelighedsfjerne. At sætte børn i skole kl. 8 ødelægger fuldstændigt muligheden for god, produktiv undervisning.

Nogle voksne mener også, at grunden til, at unge ikke får nok søvn, skyldes telefoner eller andet elektronisk udstyr, der holder dem vågne om natten. Og selvom der kan være en pointe i det, har jeg selv fået mine forældre til at lukke ned for min telefon efter aftensmad, så jeg ikke kan blive forstyrret af den – men det ændrer stadig ikke noget.

Selvom jeg ikke bruger min telefon, er der stadig ingen jordisk chance for, at jeg kan få nok søvn. Grunden til det er de tidlige skoledage.

Unges søvn burde ikke være et spørgsmål om, hvorvidt de reelt har brug for det, eller om de “bare er dovne og skyder skylden på mangel af søvn”. I voksne burde vide bedre end bare at affærdige unges valide og reelle problemer.

Selvom der er mange voksne, der mener, at teenagere bare skal tage sig sammen og møde tidligt i skole, er det svært at komme uden om det faktum, at unge lærer bedre, når de er vågne og veludhvilede, end når de halvsover med hovedet nede i bordet.