Jeg vil stemme borgerligt, hvis jeg ikke har fået min check på valgdagen
Socialdemokratiets troværdighed er helt afhængig af, at Mette Frederiksen mener fødevarechecken som mere end et valgoplæg.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Valgtrommerne lyder. Og nu er der mange eksperter, der tror på, at valget bliver udskrevet engang i marts. Det vil efter min mening være at spille med Socialdemokratiets fremtid.
For få dage siden blev jeg lovet, at jeg ville få 2.500 kr. udbetalt i maj eller juni. Det er for mig et velkomment tilskud til min privatøkonomi, selv om jeg i princippet er imod selve checken.
Hvis regeringen ville hjælpe mennesker på samfundets bund, ville der være mere fornuft i at hæve ydelser som kontanthjælp, førtids- og seniorpension eller ved at hæve boligstøtten for personer med en indtægt og formue under et vist niveau.
Jeg synes, det viser et stort ansvar fra Mette Frederiksens side, at fødevarechecken er vedtaget. Det er et løfte, hun har givet til danskerne. Jeg har tidligere tvivlet, når Mette Frederiksen har lovet noget.
Derfor vil det være et vigtigt signal, hvis hun venter med at trykke på valgkampen, til at hun har sikret sig, at 2 mio. danskere får et tiltrængt økonomisk tilskud.
Løftet om at udbetale en check som kompensation for de høje fødevarepriser kan ikke bruges i valgkampen, hvis det kun er en tanke. Alle partier vil kunne komme med forslag, der overbyder fødevarechecken. Alle har jo deres vælgere, som de gerne vil forgylde.
Selv hører jeg til lidt til højre for midten. Men jeg har aldrig stemt på et parti, der tilhører det, der bliver betegnet som den borgerlige fløj. Jeg mener, at der skal tages hensyn til de mennesker, der af den ene eller den anden grund er endt uden for arbejdsmarkedet. Og for lavtlønnede skal det også være muligt at få en ordentlig tilværelse.
Derfor er prøven for Socialdemokratiet nu, om det tænker på den del af befolkningen, der har lidt, eller om vælgere på bunden af samfundet bare bruges som gidsler i et politisk spin.
Det er desværre sjældent, at jeg hører politiske eksperter tænke på, hvad det vil betyde for 2 mio. danskere, hvis de bliver snydt for deres check. Men de har jo også en indkomst, så de ikke kommer i betragtning til den.