Fortsæt til indhold
Debatindlæg

TV 2’s troværdighed er på spil, når den udliciterer journalistikken til aktivister med en politisk dagsorden

Det er en grundpræmis, at der laves kritisk journalistik om mit erhverv. Men jeg advarer kraftigt imod, at aktivister bliver ophøjet til sandhedsvidner.

H.C. GæmelkeFormand, Landbrug & Fødevarer sektor for gris

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kan man med den gode presseetik i behold bygge et journalistisk produkt på materiale fremskaffet ved ulovlig aktivitet, der er udført af personer, som hader det erhverv, de laver optagelser om?

Jeg er ikke i tvivl.

TV 2 og produktionsselskabet Kompagniet har i dokumentaren ”Hvem passer på grisene” overladt den research, der er grundstenen i al god journalistik, til aktivister. Nok har TV 2 forsøgt at tjekke og bekræfte, hvor billederne fra dokumentaren er optaget. Men spørgsmålet er, hvor meget man reelt kan dokumentere.

Det illustreres blandt andet af, at dokumentaren indtil for kort tid siden indeholdt et klip, som stammer fra en landmand, der aldrig er blevet kontaktet eller gjort opmærksom på, at stationen lå inde med ulovlige optagelser fra hans stald.

TV 2 fjernede først klippet på opfordring efter i lang tid at have fastholdt, at der kun var klip fra de landmænd, der optræder i dokumentaren.

Det understreger, at TV 2 reelt arbejder i blinde, når man udliciterer indsamling af materiale til en yderst partisk part.

Jeg er dog en smule opmuntret på presseetikkens vegne efter denne uges ”Presselogen” på TV 2 News, hvor jeg også selv deltog.

Chefredaktøren på et stort dagblad konstaterede således, at hun sad tilbage med en tanke om, hvorvidt det, hun så, er uafhængigt og troværdigt, og at det i sig selv er problematisk at samarbejde med nogen, som har en særinteresse i sagen.

Det er en grundpræmis, at der laves kritisk journalistik om mit erhverv. Det accepterer jeg fuldt ud. Men på vegne af ikke bare mit eget, men alle erhverv i Danmark, vil jeg gerne advare kraftigt imod, at aktivister bliver ophøjet til sandhedsvidner.

Vi bliver simpelthen nødt til at stille højere krav til den objektive journalistik og dermed den offentlige debat.