Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Lad være med at lege med vores demokrati

Jeg tror på vores demokrati, men en farlig tendens med at skabe tvivl om det vokser blandt nogle politikere.

Bjarne ClausenSelvstændig, Ry

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I en tid, hvor vi kan følge med i, hvordan USA bliver mere og mere splittet, er det vigtigt, at vi ikke falder i samme fælde. Trump kom blandt andet til magten ved at fortælle direkte løgne om den siddende regering.

Hvem husker ikke Trumps historie om byen, hvor immigranter spiser hunde og katte. Der var intet sandt i historien, men alligevel lykkedes det ham at så tvivl om den siddende regering, og det var nok hele planen.

Desværre ser vi nu i Danmark nogle bruge samme taktik, altså at så tvivl om, hvorvidt vi kan stole på regeringen og myndighederne generelt.

I åbningsdebatten i Folketinget påstod Morten Messerschmidt, at Socialdemokratiet ved sidste valg stjal et mandat.

Messerschmidt ved selvfølgelig godt, at det ikke er korrekt, men at det skyldes valgets matematik. Når han alligevel gør det, er det for at skabe usikkerhed om vores politiske system. På samme måde ser vi hele diskussionen om de slettede sms’er. Både Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne har brugt de sociale medier til at antyde, at der er foregået noget ulovligt, og det på trods af, at det er undersøgt på alle mulige måder, og der ikke er fundet tegn på noget ulovligt.

Denne tendens er for mig at se en meget farlig vej. Jeg er overbevist om, at vores demokrati fungerer; at de mennesker, vi har valgt til at repræsentere os, faktisk arbejder for det bedste for landet.

Det betyder ikke, at man skal være enig med regeringen, men vi må respektere den valgte regering og selvfølgelig også de tilhørende myndigheder. Ved næste valg kan man så stemme på nogle andre, hvis man ikke er tilfreds med måden, landet bliver ledet på.

Det er sådan, det parlamentariske system virker. Den populistiske vej, som DF med flere benytter sig af, er vejen væk fra demokratiet.